همه چیز درباره آسانسور های کشتی

مقدمه:

از آنجایی که در کشتی های بسیار بزرگ چند طبقه که کاربری مختلفی دارند، استفاده از آسانسور های مخصوص، امری لازم و ضروری به حساب می آید، شرکت های بزگ و فعال در زمینه آسانسور سازی، همواره در حال طراحی و تولید آسانسور هایی ویژه به منظور به کارگیری در این کشتی ها بوده اند و آسانسور های خود را مطابق با نوع کشتی، در طراحی ها و با عملکرد های متفاوت (با قابلیت های حمل بار یا مسافر) می سازند. همانطور که می دانید آسانسور های کشتی ها حتما باید از تجهیزاتی برخوردار باشند که با توجه به شرایط موجود در کشتی، ایمنی مسافران را تا حد قابل قبولی تأمین نمایند. 

آسانسور کشتی

 نصب چاه آسانسور:

از آنجایی که سازه چاه آسانسور به گونه ای است که باید به صورت یکپارچه و کاملاً مستحکم و بطور مستقل اجرا شود، اصولا آن را در فضایی خارج از کشتی ساخته و به وسیله جرثقیل در محل مناسب گذاشته و نصب می کنند. البته این تصور درست نیست که شما فکر کنید در کشتی های مسافر بری یا باری یک یا دو عدد آسانسور وجود دارد؛ زیرا در بعضی از کشتی ها با توجه به کاربری آن ها، حتی بیشتر از بیست آسانسور در انواع گوناگون و سایز های مختلف وجود داشته که شرایط چاه آسانسور بسته به نوع آن متفاوت می باشد.

به کارگیری کابین های مخصوص:

در آسانسور های مخصوص کشتی ها، برای اینکه بتوان به فضای داخل کابین دسترسی راحتی در شرایط اضطراری داشت، از کابین های مجهز به درب خروج اضطراری روی کابین (Trap Door) استفاده می شود که اصولا برای دسترسی راحت به این درب، یک نردبان ثابت در فضای داخل کابین قرار گرفته است.

حسگر انحراف سنج:

می توان گفت حسگر انحراف سنج به میکروسوئیچی گفته می شود که کنتاکت آن در اثر بروز انحراف از سطح افق قطع یا وصل می شود. این مدل میکرو سوئیچ در صنایع گوناگون، کابرد های گوناگونی دارد؛ برای مثال در آسانسور سازی برای کشتی ها استفاده های فراوانی از آن ها می شود. از آنجایی که کشتی بر روی آب شناور بوده و دائما در حال بالا و پایین رفتن و تکان خوردن است، آسانسوری که در این سازه شناور نصب می شود باید دارای سیستمی باشد که در صورت انحراف بیش از حد آن، توقف کرده پس از برگشتن کشتی به وضعیت مناسب دوباره به حرکت در بیاید. انحراف سنج درواقع وظیفه تشخیص انحراف کشتی از خط افق را بر عهده داشته و به غیر از کشتی های مسافربری در کشتی های باری هم از آن استفاده می گردد.

آسانسور های کشتی

سیستم محرکه:

از آنجایی که موتورخانه آسانسور ها در کشتی ها از شرایط ویژه ای برخوردار است که از آن ها می توان به ارتعاشات موتورخانه و شرایط محیطی با رطوبت نسبی بالا اشاره نمود، لازم است که از موتور هایی با درجه مقاوت بالا نسبت به شرایط محیطی استفاده کرد. لازم به ذکر است که به جهت کاهش ارتعاشات و نواسانات ناشی از چاه آسانسور از دمپر های مخصوصی در ساختار شاسی زیر موتور استفاده می شود تا لرزش ها را به حداقل برساند.

درب طبقات:

از آنجایی که امور مرتبط به آتش سوزی کشتی ها بسیار مهم می باشند، لازم است که درب های طبقات در برابر آتش مقاوم باشند تا اگر آتش سوزی شد، آتش به وسیله چاه آسانسور به طبقات دیگر منتقل نشود.

کنترل کننده مکانیکی سرعت:

به کارگیری سیستم کنترل کننده مکانیکی سرعت که شامل گاورنر کنترل سرعت و ترمز ایمنی می باشد، برای آسانسورهای مستقر در کشتی امر بسیار مهمی به حساب می آید و از آنجایی که چاه آسانسور معلق می باشد، لازم است که به غیر از کابین، برای وزنه تعادل نیز سیستم مذکور پیش بینی شود. با به کار گیری این سیستم در زمان سقوط، افزایش سرعت از طریق گاورنر حس شده و با فعال کردن ترمز ایمنی، فک ‏های آن به ریل راهنما گیر کرده و باعث متوقف شدن کابین یا وزنه تعادل می‏ گردد.

آسانسور در کشتی

نتیجه گیری:

همزمان با پیشرفت تکنولوزی به کارگیری آسانسور ها و بالابر ها هر روز بیشتر از روز قبل احساس می شود و در واقع در هر مکانی که احتیاج به جابجایی عمودی باشد، شرکت ها و کمپانی های فعال در این زمینه شروع به طراحی و تولید آسانسور های خاصی می کنند. یکی از اماکنی که وجود آسانسور در آن کاملا احساس می گردد، کشتی های بزرگ می باشند که در آن ها آسانسور های مخصوصی با توجه به شرایط کشتی تعبیه می گردد.

گروه مهندسی صنعتی غدیر

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!