اجزا و قطعات تشکیل دهنده آسانسور ها

آسانسور ها 

آسانسور ها نوعی وسیله حمل و نقل هستند که انواع مختلفی دارند و هر نوع آسانسور از اجزای مختلف و متفاوتی ساخته شده است. در این مقاله ما به بررسی انواع اجزا آسانسور ها و کاربرد آن ها می پردازیم. 

اجزا آسانسور ها

به طور کلی تمامی آسانسور ها دارای برخی اجزا و قطعات اصلی و مشترک می باشند که در ادامه به انواع مختلف اجزا آسانسور ها اشاره می کنیم:

  1. کابین 
  2. سیم بکسل 
  3. تابلو فرمان 
  4. سیستم محرکه 
  5. درب طبقات 
  6. تراول کابل 
  7. ریل های راهنما 
  8. شاسی های احضار 
  9. درب کابین 

برای درک بهتر این اجزا و کاربرد آن ها، به بررسی آن ها می پردازیم. 

آسانسور

کابین یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور ها است که افراد و بار ها درون آن قرار می گیرند. کابین آسانسور ها دارای درب ایمن و فضایی امن است؛ همچنین مسافران می توانند حرکت آسانسور را از داخل کابین مدیریت کنند. 

  • سیم بکسل 

جا به جایی کابین آسانسور در طبقات به عهده سیم بکسل است، به این صورت که سیم بکسل از گیربکس های آسانسور فرمان گرفته و کابین آسانسور را حرکت می دهد. سیم بکسل ها، بسیار مقاوم هستند زیرا سیم بکسل ها از چند رشته سیم های به هم تابیده شده فولادی تشکیل شده اند و هر کابین آسانسور، توسط 4 عدد سیم بکسلی که هر کدام به تنهایی می توانند وزن کابین آسانسور را تحمل کنند، حرکت می کند. 

  • تابلو فرمان 

همانطور که از اسم آن مشخص است، تابلو فرمان وظیفه کنترل کردن تمامی اجزا آسانسور را بر عهده دارد؛ بنابراین مهم ترین بخش آسانسور تابلو فرمان آن است. تابلو فرمان در موتور خانه قرار دارد و وظیفه آن ایجاد هماهنگی بین تمامی اجزا و قطعات تشکیل دهنده آسانسور است. 

  • سیستم محرکه 

آسانسور ها نوعی وسیله حمل و نقل عمومی هستند و نیاز به حرکت دارند. با توجه به اسم این بخش، می توانیم متوجه شویم که سیستم محرکه، عامل اصلی و مهم ایجاد تحرک و حرکت کردن آسانسور است. 

  • درب طبقات 

یکی از اجزای مورد نیاز در آسانسور ها، درب آن ها است که بر اساس نوع نیاز ما و فضای مورد نظر ما، نوع و ابعاد درب ها انتخاب می شوند. ابعاد درب های طبقات، بر اساس نوع آسانسور و چاله آسانسور مشخص می شوند. 

  • تراول کابل 

برای این که هر یک از اجزا آسانسور ها حرکت کنند و وظیفه خود را انجام دهند، نیاز دارند تا دستوری دریافت کنند. انتقال دستور به تمامی اجزا آسانسور بر عهده تراول کابل می باشد. 

  • ریل های راهنما 

جنس ریل های راهنما، بسیار مقاوم و محکم است زیرا باید نیروی های بوجود آمده از ترمز های ایمنی و بار های داخل کابین آسانسور را تحمل کنند. وظیفه ریل های راهنما، انتقال کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور است. 

  • شاسی های احضار 

برای حرکت کردن کابین آسانسور، شاسی های احضار به آسانسور دستور حرکت می دهند. 

  • درب کابین

در کابین آسانسور ها وجود درب الزامی است که با توجه به نوع و کاربرد آسانسور انتخاب می شوند ولی اصولا درب کابین ها اتوماتیک هستند. 

اجزا آسانسور ها

 قطعات مختلف آسانسور 

  1. سیستم درب باز کن اتوماتیک آسانسور 
  2. ترمز آسانسور
  3. وزنه تعادل آسانسور 
  4. موتور آسانسور 
  5. مگنت درب آسانسور 
  6. جعبه ریوزیون آسانسور
  7. قفل لولایی
  8. انکودر آسانسور 
  9. گاورنر آسانسور 
  10. شالتر 
  11. روغندان
  12. پاراشوت
  13. براکت 
  14. لقمه

برای آشنایی بیشتر با کاربرد این اجزا، در ادامه مقاله برخی از آن ها را دقیق تر بررسی خواهیم کرد:

  • مگنت درب آسانسور 

مگنت درب آسانسور، در کابین قرار دارد و در سمت قفل ایمنی نصب می شود. زمانی که کابین به طبقات می رسد، قفل درب آسانسور با فشار دادن این مگنت، باز می شود. اجزای تشکیل دهنده مگنت درب آسانسور شامل موارد زیر است: 

  1. اهرم 
  2. جک
  3. سیم پیچ مغناطیسی
  • قفل لولایی

در طبقات ساختمان ها هنگامی که می خواهیم درب آسانسور را باز و بسته کنیم، نیاز به سیستمی است که اجازه حرکت به کابین آسانسور را ندهد. قفل لولایی این امکان را به ما می دهد تا در هنگام باز و بسته شدن درب کابین، آسانسور حرکت نکند. 

  • شالتر

آسانسور ها باید به گونه ای باشند که در هنگام حرکت حد طبقات را رد نکنند در واقع یعنی از بالا ترین طبقه ساختمان بالا تر نروند و همچنین از پایین ترین حد ساختمان نیز عبور نکنند و با کف چاه برخورد نداشته باشند. برای این که کابین آسانسور ها بتوانند این حدود را شناسایی کنند، نیاز به سنسور هایی به نام شالتر دارند. 

  • روغندان

عمل روغنکاری ریل ها در آسانسور می بایست به طور اتوماتیک انجام شود. روغنکاری ریل ها به وسیله یک روغندان و فیتیله هایی که به کمک ویژگی موئینگی عمل می کنند، انجام می شود. این مکانیسم اصولا بر روی کفشک ها قرار دارد. 

  • پاراشوت

کابین های آسانسور به وسیله سیم بکسل ها نگه داشته شده اند و به وسیله آن ها حرکت می کنند اما گاهی اوقات ممکن است تمامی سیم بکسل های آسانسور پاره شوند. اگر تمامی سیم بکسل های کابین پاره شوند و آسانسور در حال سقوط کردن باشد، سیستم ترمز های اضطراری فعال می شوند و کابین را از سقوط ناگهانی نجات می دهند. پاراشوت ها در واقع همان سیستم های ترمز اضطراری هستند که در مواقع خاص، کابین آسانسور را از سقوط نجات می دهند. پاراشوت ها سه دسته هستند: 

  1. لحظه ای
  2. تدریجی 
  3. غلتکی 

اگر سرعت کابین بیشتر از یک متر بر ثانیه باشد، از پاراشوت های تدریجی یا غلتکی استفاده می کنیم. استفاده از پاراشوت های لحظه ای ممنوع شده است اما در قدیم برای آسانسور هایی با حداکثر سرعت 0.63 متر بر ثانیه استفاده می کردند. 

اجزا آسانسور ها

  • براکت

برای متصل کردن ریل ها به دیوار سازه و چاه، نیاز به پایه هایی داریم که به آن ها براکت می گویند، توجه داشته باشید که فاصله نصب براکت ها در آسانسور باید به گونه ای باشد که در هنگام ترمز ناگهانی آسانسور، از کمانش ریل ها جلوگیری کنند. همچنین براکت ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع ترمز، سرعت حرکت، ظرفیت کابین، نوع و اندازه ریل ها و …، می توانید براکت مناسب را انتخاب کنید. 

  • لقمه

در آسانسور ها نیاز است که ریل های راهنما به براکت ها متصل شوند و برای اتصال این دو ما نیاز به گیره هایی داریم که به آن ها لقمه می گویند. 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با مشاوران ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در ارتباط باشید. 

 

 

 

 

 

 

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!