همه چیز درباره روغن سیم بکسل

روغن سیم بکسل چیست؟

روغن بکسل جهت استفاده در سیستم های کششی به کار گرفته می شود زیرا طناب بکسل همواره تحت خمش و فشار و با توجه به شرایط کار در  آسانسور کار می کند و در معرض گرد و غبار هوای شهر قرار می گیرد. روغنکاری سیم بکسل باید بعد از هر ۲۵۰۰۰۰ استارتر یا حداقل یکبار در سال انجام شود. روغن مورد استفاده باید با روغن مورد استفاده سازنده سازگار باشد. روغن مورد استفاده باید دارای نفوذ پذیری بسیار کم ویسکوزیته پایین باشد و دارای چسبندگی خوب و نفوذ به لایه های داخلی طناب بالابر باشد.

روغن سیم بکسل

ویسکوزیته روغن در دمای ۹۸ درجه سانتی گراد ۳۴ تا ۳۸ درجه سانتی گراد است. لازم به ذکر است که روغن های سنگین و چسبناک برای سطح خارجی طناب بکسل مضر هستند. به دلایل مختلفی تمامی سیم بکسل ها جهت مراقبت و نگهداری به روغن کاری نیاز خواهند داشت. برای روغن کاری نیاز به روغن مناسب است تا سیم بکسل ها را در برابر زنگ زدگی، فرسایش و خوردگی محافظت نماید. بنابراین روغن کاری به موقع سیم بکسل می تواند تاثیر چشم گیری در افزایش طول عمر سیم بکسل داشته باشد.

ویژگی های یک روان کننده سیم بکسل آسانسور:

قبل از هرچیز باید به این موضوع اشاره نمود که روغن ها در دسته های مختلفی هستند که برخی از آن ها پایه نفتی و برخی هم سنتزی دارند. مشخصات فنی هر یک از این روغن ها مشخص می‌ کند که ما امکان استفاده از آن در چه شرایطی داریم.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که هنگام خرید روغن سیم بکسل آسانسور باید به آن توجه داشته باشید، ظرفیت گرمایی بالا و توانایی تحمل حرارت است. حرکت رفت و برگشت آسانسور و وارد آمدن فشار بیش از حد باعث می شود که درجه حرارت سیم‌ بکسل افزایش یابد و ظرفیت بالای روغن سیم بکسل اول شرایط را به شکلی پیش می آورد که دستگاه چندان داغ نشود و ایمنی آن در سطح مطلوبی حفظ شود.

ویژگی مهم دیگری که می‌ توان از این روغن‌ ها انتظار داشت فراریت کم است. این یعنی شما در هر شرایطی از روغن سیم بکسل آسانسور استفاده کنید باز هم مطمئن هستید که احتمال تبخیر آن بسیار پایین است. با این وجود شما در دوره های زمانی طولانی تری اقدام به روغن کاری سیم بکسل آسانسور می کنید و از این طریق آن ها را از خوردگی و پاره شدن نجات می دهید.

سیم بکسل

انواع روغن سیم بکسل کدامند؟

این روغن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از نظر جنس مواد و ترکیبات آن می‌توان به پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های ساخته شده بر پایه گیاهی اشاره نمود. هر کدام از این روغن‌ ها و روان کننده‌ ها خصوصیات و ویژگی‌ های خاص خودشان را دارند. یکی از عوامل تعیین قیمت روغن همین جنس به کار رفته در ساخت آن ها است. البته عوامل بیشتری در تعیین قیمت آن ها وجود دارد.

  • پترولاتوم:

این نوع روغن با افزودنی‌ های مناسب، در برابر خوردگی و نفوذ آب مقاومت بسیار خوبی دارد. علاوه بر این، ترکیبات این روغن شفاف هستند، به طوری که به تکنسین اجازه انجام بازرسی هنگام کار را می‌دهد. روغن و روان کننده‌ های پترولاتوم در دما های بسیار بالا ذوب می شوند ولی در دمای پایین باقی می‌ ماند.

  • آسفالتی:

از ترکیبات آسفالتی برای ساخت این روغن استفاده شده است که به طور معمول یک سطح سخت تیره و خشک بر روی سیم بکسل این روغن ایجاد می‌کند. برای نگهداری و استفاده طولانی مدت از این روغن بسیار مناسب است اما برای هوای سرد روغن سطح آن را شکننده می‌ کند.

  • گریس مخصوص سیم بکسل:

از انواع مختلف گریس به منظور روانکاری و روغنکاری طناب فولادی استفاده می‌ شود. ترکیبات این روغن به عنوان پوشش بر روی آن قرار می‌ گیرند اما معمولا هسته آن را آغشته نمی‌ کنند. ترکیبات این روغن‌ ها شامل صابون‌ های سدیم، لیتیوم و آلومینیوم هستند. این روغن‌ ها‌ی نیمه جامد برای پوشش سیم بکسل مورد استفاده قرار می‌ گیرند تا از آن ها برای خوردگی، اصطکاک و زنگ زدگی محافظت کنند.

روغن سیم بکسل آسانسور

  • گیاهی:

روغن‌ های گیاهی به بهترین شکل عمل می کنند و استفاده از آن ها آسان است. زیرا ترکیبات به کار رفته در آن ها از هرگونه نفوذ آب، سایش و خوردگی در سیم بکسل جلوگیری می‌ کند. از مهمترین خصوصیات و ویژگی‌ های این مایع روان کننده این است که آن ها هرگونه آلاینده خارجی را از سطح خارجی سیم بکسل حذف می کنند. نوع گیاهی این روغن‌ ها دوستدار محیط زیست است.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!