همه چیز درباره زنجیر جبران آسانسور

زنجیر جبران آسانسور چیست و وظیفه آن چیست؟

در ساختمان ها و آسانسور های مرتفع، زمانی که کابین در بالاترین یا پایین ترین طبقه قرار می گیرد، مجموع وزن سیم بکسل ها شده، به یک طرف فلکه کشش منتقل شده و باعث سر خوردن روی فلکه کشش یا مصرف زیاد انرژی و گرم شدن موتور می گردند. برای رفع این موارد، زنجیر جبران جهت متعادل سازی وزن سیم بکسل های تعلیق کابین و قاب وزنه تعادل و همچنین نیمی از وزن تراول کابل مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجیر جبران

درواقع با افزایش طول حرکت آسانسور وزن تجهیزات تعلیق آسانسور تأثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد این سیستم دارد. از این رو، به منظور جبران عدم تعادل دینامیکی و مکانیکی به وجود آمده، زنجیر های جبران استفاده می شوند.

انواع زنجیر جبران آسانسور:

زنجیر جبران آسانسور تنها در آسانسور های کششی به کار می رود و در آسانسور هیدرولیک کارایی ندارند. این زنجیر ها به دسته‌ های زیر طبقه‌ بندی می‌ شوند:

  • مدل کنف‌ دار:

در این مدل، سوراخ‌ های زنجیر رشته‌ ای از کنف عبور می‌ کند. این زنجیر، قدیمی‌ ترین و متداول‌ ترین نوع آن در بازار می باشد.

  • مدل کابلی یا روکش باتومیر:

روکش باتومی به وسیله‌ تجهیزات مدرن و پیشرفته بر روی زنجیر قرار می‌گیرد.  در زنجیر جبران مدل کابلی به دلیل آنکه قوس و قطر آن بیشتر از زنجیر جبران پلاستیکی است، زمان برگشت قوس نیز بیشتر خواهد بود. برای جبران این موضوع در طراحی و نصب زنجیر جبران‌ های کابلی باید در حدود ۱ تا ۱.۲ سانتی‌متر فضای بیشتری را در نظر گرفت. در صورت لحاظ نکردن این فضا، پیچش زنجیر جبران و ترک خوردن آن رخ خواهد داد.

  • مدل روکش پلاستیکی:

در این مدل روکش پلاستیکی PVC بر روی زنجیر وجود دارد.

زنجیر جبران آسانسور

شرایط اجبار برای استفاده از زنجیر جبران:

در صورتی که وزن سیم بکسل های معلق بیشتر یا مساوی 20 درصد ظرفیت کابین باشد.
در شرایطی که وزن مجموع سیم بکسل های معلق بزرگتر یا مساوی 75 کیلوگرم یا معادل وزن یک نفر باشد.
در حالتی که طول مسیر حرکت کابین (تراولینگ) بیشتر از 100 فوت یا 33 متر باشد.
اگر تعداد توقف در یک پروژه آسانسوری بیشتر از 10 توقف باشد به عبارتی از 27 الی 30 متر بیشتر باشد.

وزن زنجیر جبران را چگونه محاسبه کنیم؟

معمولا تکنسین هایی که می دانند وزن زنجیر جبران چیست به این صورت عمل می کنند:

(نصف وزن تراول کابل + وزن سیم بکسل های معلق)

برای محاسبه وزن این زنجیر، ابتدا باید وزن مجموع معادل سیم بکسل ها را به دست آوریم؛ مثلا وزن یک متر از سیم بکسل، ضرب در تعداد رشته های سیم بکسل.

عدد به دست آمده از محاسبه های قبل را در ضریب سیم بکسل بندی ضرب می کنیم و وزن هر یک متر زنجیر جبران به دست خواهد آمد. نکته بسیار کلیدی و عملی برای نصاب های آسانسور های کششی در خصوص نصب زنجیر جبران این است که اگر می خواهید متوجه شوید که آسانسور شما نیاز به زنجیر جبران دارد یا خیر، کافی است به روی کابین بروید و آسانسور را در حالت رویزیون قرار دهید؛ سپس کابین را به سمت بالا هدایت کنید و قطعا در همین هنگام قاب وزنه آسانسور به سمت پایین می رود.

سعی کنید به ازای هر ۲ متر حرکت یک بار دستتان را از روی جعبه رویزیون بردارید تا آسانسور متوقف شود، اگر در لحظه توقف شوکی را به کابین احساس کردید به طور قطع به یقین مطمئن باشید که وزن سیم بکسل ها به سمت کابین افتاده است و همین امر موجب عدم تعادل بین کابین وزنه می شود.

زنجیر جبران آسانسور

چندین نکته مهم در رابطه با زنجیر جبران آسانسور:

برای داشتن آسانسوری ایمن و بیشتر شدن طول عمر آسانسور نیاز است تا هر نصاب آسانسور نکات زیر را برای نصب آسانسور رعایت کند:

  • نیاز است تا گردش این زنجیر در چاهک آسانسور به شکل نیم دایره باشد.
  • در صورتی که آسانسور شما جز دسته آسانسور های سرعت بالاست نیاز است تا ازهدایت کننده زنجیر جبران آسانسور یا ضد پیچش در زمان توقف ناگهانی کابین یا وزنه تعادل استفاده شود.
  • نصاب نیاز است دقت داشته باشد تا زنجیر جبران را به شکلی نصب کند که هنگام حرکت و توقف کابین، هیچ برخوری با قطعه های آسانسور نداشته باشد.
  • به یاد داشته باشید زنجیر جبران آسانسور باید به شکلی متصل شود که در صورت گیر کردن، میکروسوئیچ ها فعال شده و آسانسور متوقف شود.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!