راهنمای انتخاب آسانسور مجتمع های مسکونی

مقدمه:

به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه های گزاف در طراحی و ساخت آسانسور مجتمع های مسکونی و همچنین ممانعت از هدر رفتن زمان در انجام این پروسه، نکاتی در ادامه آورده شده است که اگر سازندگان محترم در هنگام طراحی آسانسور ها به این نکات توجه نمایند، از مزایای آن ها استفاده می نمایند.

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور:

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور را می ‌توان در سه بخش کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  1. فضای مورد نیاز در مقطع عمودی (از کف تا سقف چاه)
  2. فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)
  3. فضای مورد نیاز در موتورخانه

ساخت آسانسور در مجتمع مسکونی

فضای مورد نیاز در مقطع عمودی:

  • چاهک (Pit):

حرف P نشان دهنده این ارتفاع می باشد. چاهک در چاه آسانسور به منظور ایجاد فضای جان پناه برای سرویس کاران آسانسور و نصب بعضی تجهیزات مثل ضربه گیر یا بافر و… تعبیه می‌گردد.
گفتنی است ارتفاع چاهک از کف پایین ترین ایستگاه آسانسور تا کف چاه می‌ باشد که این ارتفاع از حداقل ۱۴۰ سانتی متر شروع شده و متناسب با سرعت و ظرفیت آسانسور تغییر می‌یابد. ارتفاع چاهک در جداول (۲) و (۳) استاندارد ملی، برای آسانسورهای مسافربری و بیمارستانی ارائه شده است.

  • طول مسیر حرکت آسانسور (Travel):

درواقع مسیر حرکت آسانسور از کف پایین ترین توقف شروع شده و تا کف بالاترین توقف ادامه می‌ یابد؛ لذا با در نظر گرفتن ارتفاع و تعداد طبقات، ارتفاع طبقه آخر در محاسبه طول مسیر حرکت لحاظ نخواهد شد.

مثلا طول مسیر حرکت در یک ساختمان هفت طبقه با ارتفاع طبقات (کف تا کف) ۴/۳ متر محاسبه می گردد. با توجه به شروع حرکت آسانسور از کف پایین ترین طبقه یعنی طبقه اول و اتمام حرکت آن در کف بالاترین طبقه در طبقه هفتم ارتفاع طبقه هفتم به عنوان مسیر حرکت محاسبه نشده و فقط شش طبقه به عنوان طول مسیر (Travel) محاسبه می‌ شود یعنی ۲۵/۸=۴/۳× ۶ متر.

  • بالاسری (Overhead):

این ارتفاع که با حرف OH نشان داده می شود، فاصله کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه آسانسور می باشد. از این فضا نیز به منظور ایجاد جان پناه برای تکنسین آسانسور و یا بازرس در زمانی که کابین آسانسور در بالا ترین حد ممکن خود در چاه قرار می‌گیرد استفاده می گردد. شیوه محاسبه این ارتفاع کمی طولانی تر و پیچیده تر می باشد.

  • ارتفاع روی سقف چاه تا زیر سقف موتورخانه:

مطابق با استاندارد ملی این ارتفاع حداقل باید ۱/۸ متر در نظر گرفته شود؛ زیرا با توجه به متوسط قد افراد ارتفاع مناسبی برای ایستادن بر روی سکوی موتورخانه در زمان انجام کار است.

آسانسور ساختمان مسکونی

فضای مورد نیاز جهت موتورخانه آسانسور:

اصولا موتورخانه آسانسور مجتمع های مسکونی درقسمت بالایی چاه آسانسور ساخته شده و در آن تجهیزاتی همچون موتور گیربکس، تابلو فرمان، تابلو برق سه فاز نصب می‌ شود. بهترین حالت در ساخت موتورخانه این است که در دو وجه چاه آسانسور امتداد یابد. ارتفاع موتورخانه با لحاظ نمودن بالا آمدن سکوی موتورخانه جهت تامین فضای بالاسری (overhead) و از روی سکو به دلیل تامین ارتفاع ۱/۸۰ تا زیر سقف موتورخانه از کف تا پشت بام تعیین خواهد گردید.

چند نکته مهم:

  1. لازم است که دیواره‌ های چاه همواره بدون شکاف و یا حفره قابل دسترس باشند، تنها قسمت های باز مجاز عبارتند از: درب های طبقات، دریچه‌ های بازدید و سوراخ ‌های محل عبور سیم بکسل‌ ها و کابل‌ های برق و فرمان.
  2. با در نظر گرفتن این موضوع که تکنسین آسانسور همواره تحت سرویس و نگهداری توسط فرد سرویس کار قرار دارد و این فرد در روی کابین می‌ایستد، وجود هرگونه حفره و یا برآمدگی در دیواره‌ های چاه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین، در ساخت چاه آسانسور دیواره داخلی آن باید حتما توسط مصالحی که  گرد و غبار تولید نکند صاف شود.
  3. از نکات مهم توجه به این امر است که نباید هیچ‌ نوع دریچه ‌ای اعم از هواکش، پنجره و … جهت آشپزخانه و یا سرویس ‌های بهداشتی به داخل چاه آسانسور باز شود.
  4. هیچ وسیله و یا تجهیزاتی نباید از چاه و موتورخانه آسانسور عبور داده شود.
  5. در طراحی سیستم‌های گرمایش و سرمایش، برق ساختمان و یا فاضلاب و… محل عبور لوله ها، سیم‌ها و کانال‌ها باید طوری در نظر گرفته شود که از فضای چاه و موتورخانه رد نشده و در صورتی که در فضای مجاور چاه آسانسور باشد باید با یک دیوار، به طول کامل جدا گشته و دسترسی به آن نیز باید از محلی به جز چاه آسانسور انجام شود.

آسانسور مجتمع های مسکونی

روشنایی چاه آسانسور:

  • لازم است که چاه آسانسور دارای روشنایی مناسب در هر طبقه و در محل مناسب برای دید کافی بوده و هوای آن قابل تهویه باشد.
  • در هنگام سرویس و بازرسی آسانسور، لازم است که داخل چاه آسانسور نور کافی وجود داشته باشد که این روشنایی را می ‌توان با نصب چراغ ‌های تونلی به ازای هر طبقه ۱ عدد و ترجیحا در ۵۰ سانتیمتری کف و سقف چاه نیز هر کدام یک عدد و در جایی که تداخلی با تجهیزات متحرک چاه آسانسور یعنی کابین و وزنه تعادل نداشته باشد نصب نمود.
  • اصولا گوشه ‌های عقبی چاه مکان مناسبی جهت نصب چراغ ها می باشد.
  • توصیه ما به شما این است که با هماهنگی شرکت آسانسور علاوه بر تعبیه کلید روشنایی در موتورخانه آسانسور یک لید نیز در داخل چاهک آسانسور (Pit) کار گذاشته شود. برق روشنایی نباید با قطع کلید اصلی تابلوی سه فاز آسانسور قطع گردد.

گروه مهندسی صنعتی غدیر

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!