علل از کار افتادن آسانسور ها

از کار افتادن آسانسور چگونه رخ می دهد؟

قبل از هر چیز باید بدانید که هرگاه صحبت از علل از کار افتادن آسانسور می شود، به معنای سقوط آسانسور ها نیست؛ زیرا همانطور که در مقاله آنچه که باید در زمان سقوط آسانسور ها بدانید! گفته شد، سیستم آسانسور های امروزی به شکلی طراحی می شود که احتمال سقوط آسانسور در آن ها تقریبا به صفر می رسد. اما احتمال اینکه اجزای دیگر آسانسور ها از کار بایستند وجود دارد که در این صورت ممکن است آسانسور کار نکرده و حرکت نکند. در چنین شرایطی اصولا افراد مطلع، به دیگران اطلاع می دهند که آسانسور از کار افتاده و نباید از آن استفاده نمود.

سرویسکار آسانسور

قطع جریان برق اصلی:

از آنجایی که همه آسانسور های جدید دارای باتری های پشتیبان هستند، تنها با قطع شدن جریان برق ورودی سیستم، آسانسور از کار نخواهد افتاد زیرا زمانی که برق قطع شود، باطری به مدار ورود پیدا کرده و آسانسور به اولین طبقه نزدیک می رسد. سپس بعد از ایستادن در طبقه مد نظر، آسانسور تا وصل شدن دوباره‌ جریان برق و در  صورت آسیب ندیدن قسمت ‌های الکتریکی یا مکانیکی آن، دوباره راه خواهد افتاد. اما در یک نگاه کلی عوامل الکتریکی که موجب از کار افتادگی آسانسور می گردند، عبارتند از:

  • تک ‌فاز شدن برق آسانسور
  • دو فاز شدن برق آسانسور
  • قطع کامل برق ورودی سیستم آسانسور
  • تداخل فرکانس بالای برق ورودی
  • نبود باطری پشتیبان
  • نوسان بالای برق ورودی

دستکاری افراد غیر مجاز: 

آسانسور ها دارای سیستم های بسیار پیچیده ای هستند و ساخت، نصب، و بازرسی  آن ها باید تنها به وسیله مهندسان مخصوص و افراد متخصص این حوزه انجام گردد. در صورتی که اشخاصی که توانایی و تخصص لازم را ندارند این کار را انجام دهند، ممکن است که آسانسور ها از کار افتاده شوند.

خرابی آسانسور

انجام ندادن سرویس های دوره ای به طور منظم:

به منظور جلوگیری از بروز مشکلات، هر دستگاه و سیستمی باید به صورت منظم در فواصل زمانی خاصی بازرسی و بازبینی شوند. به این صور اگر مشکلی یافت شود، می توان آن را به راحتی حل نمود. در بازرسی و سرویس آسانسور ها باید موتور آن ها بررسی شده و روغن کاری یا روانکاری ریل و سیم بکسل انجام شود؛ همچنین سیم بکسل هم از نظر پارگی، خوردگی و زنگ زدگی بررسی می گردد.

استفاده نادرست از آسانسور:

در میان علل از کار افتادن آسانسور یکی از دلایلی که شاید به ذهن خیلی‌ها هم نیاید، استفاده نادرست از آسانسور است که سبب شده تا از کار بیفتد که این موضوع خود به چند قسمت تقسیم می شود:

  1. سوار شدن بیش از حد و رعایت نکردن ظرفیت آسانسور موجب از کار افتادن آسانسور می شود؛ هر آسانسوری با توجه به نوع و میزان مقاومت آن یک سری ظرفیت خاص دارد که مسافران باید آن را رعایت کنند.
  2. فشار دادن کلید درب طبقات آسانسور در زمان حرکت آن هم سبب ایجاد اختلال در آسانسور شده و آن را از کار می‌اندازد.
  3. وجود مانع رو به روی سنسور آسانسور و همین طور دستکاری و خرابکاری آسانسور هم باعث از کار افتادن آن می‌شوند.
  4. در زمان سوار شدن به آسانسور باید حواستان باشد تا کاری نکنید که در روند و حرکت آن اختلال ایجاد شود به خصوص در این زمان باید مراقب فرزندان تان باشد و آن‌ها را نگهداری کنید.

بسته نشدن درب کابین طبقات:

یکی از علل از کار افتادن آسانسور این است که اگر یک مانع در مقابل بسته شدن درب طبقات قرار بگیرد یا درب طبقات و کابین کامل چفت نگردد، آسانسور از کار خواهد افتاد.

 نقص‌های الکترومکانیکی:

آسانسور ها دارای یک سیستم الکترومکانیکی بوده که از قطعات بسیار زیادی تشکیل می گردند. در صورت آسیب دیدن و خراب شدن هر یک از این قطعات، این احتمال وجود دارد که آسانسور از کار بیوفتد. هرگاه برای آسانسور ها از قطعات بی کیفیت استفاده گردد، طبیعتا آسانسور ها هم دوام بالایی نداشته و زودتر خراب می شوند. همچنین خارج شدن آسانسور از تراز طبقات مختلف هم سبب شده تا از کار بیفتند. کفشک قطعه مهم دیگری در آسانسور است که معیوب شدن آن هم در کارافتادگی آسانسور تاثیر زیادی دارد.

قطعات آسانسور

پیشگیری از خرابی و از کار افتادن آسانسور:

با رعایت کردن موارد زیر احتمال از کار افتادن آسانسور ها بسیار کاهش پیدا می کند.

  • بالا بردن اطلاعات عمومی اشخاص درباره استفاده درست از سیستم آسانسور
  • تعمیر و مونتاژ قطعات در ارتفاع پایین به وسیله سرویسکار
  • جلوگیری از ورود افراد متفرقه به موتورخانه آسانسور
  • استفاده از سیستم‌ های ایمنی مختلف به منظور حفظ حالت ایمن آسانسور
  • استفاده از باطری پشتیبانی در زمان قطع برق
  • سرویس به موقع آسانسور
  • نوسازی آسانسورهای قدیمی
  • عدم انجام کار های غیر‌ضروری در ارتفاع توسط سرویسکاران

برای دریافت مشاوره بیشتر با ما در تهران ابزار در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!