همه چیز درباره آسانسور

همه چیز درباره آسانسور 

 

تاریخچه آسانسور در ایران 

یکی از ماشین های ساخت دست انسان که به حدود 4500 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد آسانسور است. در ایران نخستین آسانسور الکتریکی توسط زنده یاد مهندس هوشنگ خانشقاقی در ساختمانی 10 طبقه واقع در خیابان جمهوری طراحی و ساخته شد. قطعا ساختن آسانسور ساده نبوده‌ است اما مهندس به کمک اشیا رده خارج مانده از جنگ جهانی دوم و تبدیل جعبه دنده ‌های مختلف موفق به ساخت آسانسور می‌شود و در نهایت آسانسور را راه اندازی می‌ کند. جالب است که بدانید با توجه به قیمت های بالا شرکت های خارجی در آن دوره، مهندس تصمیم به ساخت آسانسور در داخل کشور را می گیرد. 

 

آسانسور

 

تا به حال فکر کرده اید … 

تا به حال به این موضوع فک کرده اید که زندگی ما بدون آسانسور چگونه خواهد بود؟ در آن صورت ساختمان های چند طبقه ساخته نمی شدند و یا اگر ساخته می شدند زندگی در آن ها بسیار سخت بود مخصوصا در طبقات بالا تر. آسانسور ها کمک های بسیاری به ما می کنند، انواع بسیار زیادی از آسانسور ها وجود دارند که علاوه بر انسان ها وسایل را نیز بالا و پایین می برند. 

 

انوع آسانسور 

  1. آسانسور های کششی
  2. آسانسور های هیدرولیکی 
  3. آسانسور های MRL (آسانسور های بدون موتور خانه) 

 

آسانسور های کششی 

یکی از قدیمی ترین انواع آسانسور، آسانسور های کششی هستند. در آسانسور های کششی زمانی که کابین آسانسور به سمت بالا حرکت می کند، وزنه آسانسور به سمت پایین حرکت می کند و بلعکس. برای اینکه کابین و وزنه آسانسور از مسیر مورد نظر خارج نشوند آن ها را بر روی ریل های عمودی نصب کرده اند. در غیر این صورت اگر مسافران به دیواره های پشتی کابین برخورد کنند ممکن است باعث شوند کابین به سمتی بچرخد که نباید. یکی دیگر از دلایل وجود این ریل ها این است که در صورت وقوع حادثه ترمز کشیده شود. در این نوع آسانسور ها تامین نیروی محرکه به وسیله یک موتور الکتریکی است که اکثرا در بالای چاه آسانسور و یا در پایین چاهک و در محلی به نام موتور خانه نصب گردیده است، می باشد. اساس کار آنها بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه کشش موتور است. بیشتر آسانسور هایی که در ایران نصب می گردد از نوع کششی می باشد.

 

مزایای آسانسور های کششی 

این آسانسور ها به نسبت آسانسور های هیدرولیکی حرکتی نرم تر و راحت تر دارند و برای کاهش مصرف انرژی نیز موثر هستند. علاوه بر این سرعت آسانسور های کششی بسیار بالا تر از آسانسور های هیدرولیکی است و برای ساختمان های بلند استفاده می شوند. همچنین هزینه موتور آسانسور های هیدرولیک بسیار بیشتر از موتور آسانسور های کششی است و به همین دلیل است که در ایران از آسانسور های هیدرولیکی کمتر استفاده می کنند.

 

آسانسور

 

آسانسور های هیدرولیکی 

آسانسور های هیدرولیکی قدرت بیشتری نسبت به انواع آسانسور های کششی دارند. این نوع از آسانسور ها نیاز به موتور خانه در پشت بام ندارند و در مقایسه با آسانسور های کششی فضای کمتری در ساختمان اشغال می کنند. همچنین نصب آسانسور های هیدرولیکی نسبت به آسانسور های کششی راحت تر است. به دلیل قدرتمند بودن، این آسانسور ها در جا به جایی بار های سنگین عملکرد بهتری دارند. میزان کاربرد آسانسور های هیدرولیکی 60 درصد بیشتر از آسانسور های کششی در سراسر دنیا است و این اتفاق تنها به دلیل امنیت و راحتی این نوع از آسانسور ها است. 

 

مزایای آسانسور های هیدرولیکی 

  1. به وسیله آسانسور های هیدرولیکی می توان آسانسور های باربری و بسیار پرقدرت ساخت.
  2. آسانسور های هیدرولیکی در استارت اولیه حرکت بسیار نرمی دارند. 
  3. این نوع از آسانسور ها در هنگام ایستادن در طبقات تنظیمات دقیق تری دارند. 
  4. خرابی و استهلاک آن ها نسبت به آسانسور های کششی کم تر است. 
  5. در هنگام ساختن آن سازه مورد نیاز سبک تر است. 
  6. در آسانسور های هیدرولیکی عیب یابی راحت تر و تعمیر آن سریع تر است. 
  7. آسانسور های هیدرولیکی می توانند بسیار شیک تر و زیبا تر باشند زیرا قاب وزنه و سیم بکسل ندارند. 

آسانسور های MRL (آسانسور های بدون موتور خانه)

این آسانسور ها جایگزین مناسبی برای انواع آسانسور های قدیمی و سنتی است. در این نوع از آسانسور ها به جای استفاده از موتور گیر بکس های قدیمی و سنتی که با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتور خانه آسانسور که بر روی دال بتونی سقف چاه قرار می گیرد، از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند. این نوع آسانسور ها حداقل فضای ممکن را اشغال می کنند زیرا موتور کم حجم و سبک آسانسور به داخل چاه آسانسور منتقل می شود و با یک ساشی مختصر در بالا ترین نقطه چاه روی ریل های آسانسور استقرار پیدا می کنند. این در حالی است که آسانسور های سنتی معمولا یک اتاق ده الی دوازده متری را برای نصب موتور گیر بکس، تابلو و … خود اشغال می کنند. 

 

آسانسور

 

مزایای آسانسور های MRL (آسانسور های بدون موتور خانه)

  1. در این نوع آسانسور ها نیاز به موتور خانه نداریم.
  2. نصب این نوع آسانسور ها باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان می شود. 
  3. این آسانسور ها با محیط سازگار تر هستند. 
  4.  حجم قطعات و لوازم آن ها کم است. 
  5. در این نوع آسانسور فرآیند نصب سریع تر انجام می شود.
  6. انجام سرویس در آن ها نیز بسیار راحت تر است.

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با مشاوران ما می توانید با گروه مهندسی صنعتی غدیر در ارتباط باشید. 

 

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!