بررسی تخصصی وزنه تعادل آسانسور

وزنه تعادل آسانسور چیست؟

همانطور که از نام وزنه تعادل مشخص است، وزنه تعادل وزنه ای است که برای متعادل نگه داشتن کابین به کارمی رود. قرقره هایی که به وزنه تعادل وصل شده اند باید مجهز به وسایلی باشند تا از بروز مواردی همچون خارج شدن طناب های آویز از شیار های فلکه و ورود اشیا بین طناب و شیار های فلکه جلوگیری نمایند. توجه نمایید که کابین آسانسور و وزنه تعادل باید توسط طناب های فولادی و یا زنجیر های فولادی و یا زنجیر های غلتکی آویزان شوند.

وزنه تعادل

تعداد رشته های طناب ها یا زنجیر های مورد نیاز و قطر آن ها به مواردی همچون نسبت تبدیل، ظرفیت اسمی، جرم کابین و جرم طناب ها بستگی دارد. همچنین کشش طناب فولادی باید بصورتی باشد تا وقتی که وزنه تعادل روی ضربه گیر ها قرار دارد و موتور آسانسور در جهت حرکت به بالا در گردش است، کابین بالاتر نرود.

مزایای وجود وزنه تعادل:

وزنه تعادل کارکرد موتور برای بالا و پایین کردن جعبه آسانسور را راحت تر می کند درست مثل وقتی که روی الاکلنگ نشسته اید به خاطر وزنه تعادل است که موتور نیروی خیلی کمتری به کار می گیرد تا جعبه را بالا و پایین کند. با فرض اینکه وزن جعبه و محتویات آن بیشتر از وزنه تعادل است همه آن چه که موتور آسانسور باید جابجا کند تفاوت وزن بین دو جعبه و محتویات آن کمی اضافه نیرو برای غلبه بر اصطحکاک قرقره ها است.

از آنجا که نیروی کمتری درگیر است، زور کمتری بر روی کابل ها وارد می شود که همین امر باعث امنیت بیشتر آسانسور می شود. وزنه تعادل میزان انرژی که موتور نیاز دارد را کاهش می دهد؛ هرکس که حتی یک بار هم سوار الا کلنگ شده باشد متوجه شده است که در الا کلنگ بالانس وجود دارد هر دو افرادی که بروی الا کلنگ هستند به ترتیب بالا و پایین می شوند بدون اینکه خسته شوند.

اگر موتور نیروی کمتری برای به حرکت در آوردن جعبه برای مسافتی مشابه به کارگیرد، آنگاه به همان میزان کار کمتری در مقابل نیروی جاذبه زمین انجام می دهد.

وزنه تعادل میزان ترمزی که آسانسور به کار می گیرد را کاهش می دهد؛ فرض کنید که هیچ گونه وزنه تعادلی نبود بالا رفتن برای یک آسانسور بسیار سنگین بسیار سخت بود در حالی که بازگشت آن یعنی پایین آمدن، بسیار با سرعت انجام می گیرد وزنه تعادل می تواند به راحتی آسانسور را کنترل کند.

وزنه تعادل

انواع وزنه تعادل آسانسور:

  1. وزنه بتنی (خاک قرمز و سنگ آهن) 
  2. وزنه چدنی (برقی و دستی)
  3. وزنه گالوانیزه

ویژگی های وزنه تعادل آسانسور:

  • این وزنه ها اغلب دارای ۳۵ الی ۴۰ کیلوگرم وزن می باشند.
  • ۷ سانتی متر از این مقدار را فاصله بین دیوار تا وزنه تعادل و ۱۰ سانت نیز فاصله ی قاب وزنه تا کابین تشکیل می دهد.
  • این وزنه ها دچار فرسودگی نمی شوند و از شرایط محیطی نیز تاثیری نخواهند گرفت.
  • جنس درونی آن ها از بتن یا چدن بوده که با روکشی گالوانیزه بر سطح آن پوشیده شده است.
  • فضای مورد نیاز برای وزنه تعادل ۳۰ سانتی متر بوده است.
  • این قطعه در آسانسور های کششی و زنجیری برای حفظ تعادل جرم کابین و درصدی از وزن بار یا مسافر به کار می روند. (این درصد بین ۴۵ تا ۵۰ درصد متغیر می باشد)

ساخت وزنه آسانسور:

با انواع مختلف این محصول آشنا شدیم حال برای ساخت آن باید تعدادی وزنه به صورت فیکس درون یک قاب کنار هم قرار گیرند و این قالب ها باید به وسیله پیچ کامل فیکس شوند و سپس از آن ها برای حفظ تعادل آسانسور استفاده گردد و باید طریقه درست کردن آن ها به گونه ای باشد که در زمان تکان های شدید در آسانسور باعث بر هم خوردن تعادل آسانسور نشود و بتواند این تکان ها را دفع نماید.

وزنه تعادل

استاندارد:

وزنه های آسانسور در سال های گذشته به وسیله پلاستیک تولید می گردیدند و پوشش اطراف آن پلاستیک بود اما بعد از سال ها متخصصان استاندارد با توجه به ایراداتی که جنس پلاستیک باعث آن می گردید و اینکه جنس پلاستیک و در طول زمان جنس پلاستیک از بین می رفت . استاندارد آسانسور این را تعیین کرد و ساختمان ها ملزم به استفاده از وزنه های گالوانیزه گردیدند و وزنه های بتنی پلاستیکی منسوخ گردید.

با به کارگیری این استاندارد، وزنه تعادل آسانسور دچار فرسودگی نمی شود و از شرایط جوی تاثیر نمی گیرد. وزنه تعادل ها به وسیله نبشی و شاسی اصلی به صورت محکم بسته می شوند تا در طی حرکت  آسانسور سقوط نکند.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!