درباره استاندارد ادواری چه می دانید؟

استاندارد ادواری آسانسور چیست؟

بعد از دریافت استاندارد اولیه برای آسانسور و دریافت پایان کار ساختمان, استاندارد دیگری است که باید به صورت سالانه برای آسانسور صادر شود تا از استاندارد بودن آسانسور ساختمان اطمینان حاصل شود که همان استاندارد ادواری آسانسور است.

گواهی استاندارد ادواری آسانسور به منظور اطمینان داشتن از سرویس و نگهداری آسانسور در طول سال در نظر گرفته شده است. در اصل با داشتن گواهی استاندارد ادواری نشان داده می شود که آسانسور به صورت منظم از سرویس و نگهداری کامل برخوردار است و کوتاهی در این مورد نشده است.

هر آسانسور باید حداقل سالی یک بار توسط کارشناس سازمان استاندارد مورد بازبینی قرار گیرد و در صورت نبود مشکلی در ایمنی و عملکرد آسانسور، استاندارد ادواری صادر می گردد. انجام به موقع سرویس و تعمیر دوره ای آسانسور تاثیر بسزایی در دریافت استاندارد ادواری دارد.  اخذ گواهی استادندارد ادواری برای آسانسور از دید قانون اجباری نیست ولی از نظر فنی ضروری است که حتما این استاندارد اخذ شود .

مشکلات عدم اجرای بازرسی ادواری آسانسور:

متاسفانه مهم ترین معضلی در گذشته  در اجرای بازرسی ادواری آسانسور وجود داشت عدم وجود ضمانت اجرایی برای انجام بازرسی ادواری بود و اجرایی نشدن بازرسی ادواری مشکلی برای افراد ذینفع در یک آسانسور که دارای تاییدیه اولیه بوده، ایجاد نمی کرد و ممانعت از انجام کارهای دیگر مانند اخذ پایان کار و عدم ارایه خدمات دیگر از سایر نهادها مانند شهرداری نمی شد.

متاسفانه برخورد قاطعی مانند مهر و پلمپ کردن آسانسور از طرف سازمان ملی استاندارد  به وسیله نیروی انتظامی طبق موارد گفته شده در فصل یک نشده است در نتیجه کمتر شرکت تعمیر و نگهدار آسانسور و مدیر ساختمانی خود را ملزم به  انجام بازرسی فنی آسانسور به صورت دوره ای می بیند و عملا به ندرت شاهد درخواست بازرسی ادواری آسانسور بودیم مگر در موارد خاصی که تاریخ صدور گواهی اولیه آسانسور باطل شده است.

استاندارد ادواری آسانسور

دلایل اهمیت استاندارد ادواری:

استاندارد های دوره ای آسانسور برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد آسانسور ضروری است. آسانسورها در معرض طیف وسیعی از تنش ها و کرنش ها از جمله ارتعاشات، تغییرات دما و بارهای سنگین هستند. این تنش‌ ها و کرنش‌ ها می‌توانند باعث ساییدگی و پارگی اجزای آسانسور شوند که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد و سایر خطرات ایمنی شود. استانداردهای دوره ای آسانسور کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که آسانسورها به گونه ای طراحی، نصب و نگهداری می شوند که خطر خرابی و سایر خطرات ایمنی را به حداقل می رساند.

استانداردهای دوره ای آسانسور علاوه بر تضمین عملکرد ایمن، می تواند به بهبود کارایی آسانسورها نیز کمک کند. فن آوری های جدید و نوآوری های طراحی را می توان در استانداردها گنجاند که می تواند به کاهش مصرف انرژی و سایر هزینه های عملیاتی کمک کند. به عنوان مثال، آخرین استانداردهای آسانسور ممکن است به استفاده از سیستم های ترمز احیا کننده نیاز داشته باشد، که می تواند انرژی را که در غیر این صورت در طول ترمز از دست می رود، گرفته و از آن برای تامین انرژی سایر عملیات آسانسور استفاده کند.

در نتیجه، به دست آوردن استاندارد ادواری آسانسور شامل فرآیند پیچیده ای از تحقیق، تهیه پیش نویس، بررسی و اجرا است. این استانداردها برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد آسانسورها ضروری هستند و طیف وسیعی از جنبه های عملیات آسانسور از جمله طراحی، نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور را پوشش می دهند. استانداردهای دوره ای آسانسور با ترکیب آخرین فناوری و نوآوری های طراحی می تواند به بهبود کارایی آسانسورها و کاهش هزینه های عملیاتی کمک کند. در نهایت؛ این استانداردهای آسانسور برای تضمین ایمنی و راحتی کاربران آسانسور و عملکرد روان ساختمان‌های مدرن بسیار مهم است.

چرا گواهینامه بازرسی ادواری برای آسانسور نمی گیریم؟

 
  • شرکت‌های آسانسوری در این زمینه نقش مهمی دارند. تعداد زیادی از این شرکت‌ها در ناآگاهی کامل از اهمیت بازرسی و گواهینامه آسانسور به سر می برند. اینان مالک آسانسور را ترغیب به بازرسی ادواری آسانسور که نمی‌کنند هیچ، در موارد بسیاری منع هم می‌کننذ. این شرکت‌ها احتمال می دهند که اگر بازرس بیابد ممکن است کار خودشان زیر سوال برود.
  • برخی مالکان یا سرویس‌کاران به دلیل هزینه‌های (اندک) بازرسی از بازرسی ادواری آسانسور حذر می کنند. البته صرف بازرسی همانطور که گفته شد هزینه خاصی ندارد، ام رفع برخی از عدم انطباقات ممکن است اندکی هزینه‌بر باشد. آسانسور به عنوان دستگاهی که با جان ما و خانواده‌ مان سر و کار دارد باید هر نقصی که دارد به هرقیمتی برطرف شود. 

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!