بررسی تخصصی پارک پلیت آسانسور

پارک پلیت آسانسور چیست:

پارک پلیت، قطعه ایست در آسانسورهای گیرلس و روملس که برای کنترل سرعت یا قفل کردن کابین به ریل و توقف مکانیکی کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به جای گیربکس و به منظور کنترل سرعت و حرکت کابین در آسانسورها نصب می شود. استفاده از پارک پلیت در آسانسورها کاملا ضروری است. چرا که به سرویس کاران اجازه می دهد که در حین سرویس و تنظیم موتور، کابین را قفل کرده و مانع از حرکت آن شوند. پارک پلیت دارای دو جزء متحرک و ثابت است.

پارک پلیت

کاربرد پارک پلیت آسانسور:

پارک پلیت قطعه‌ای است که در آسانسورهای مدرن کار گیربکس در آسانسورهای سابق را انجام می‌دهد. بنابراین تحت کنترل درآوردن حرکت کابین آسانسور و به دنبال آن سرعت را می‌توان به عنوان اولین و مهمترین کارایی پارک پلیت در نظر گرفت. همچنین در زمان‌هایی که آسانسور احتیاج به تعمیرات دارد، پارک پلیت با قفل کردن کابین به ریل آسانسور مانع از وقوع اتفاقات ناگوار و گاها غیرقابل جبران می‌شود. با در نظر گرفتن قابلیت قفل کردن کابین به ریل می‌توان نتیجه گرفت که امکان ثابت نگه داشتن اتاقک آسانسور نیز از دیگر کارایی‌هایی پارک پلیت می‌باشد.

اجزای تشکیل‌­دهنده پارک پلیت آسانسور:

همان­طور که قبلا گفته شد، پارک پلیت از دو جزء متحرک و ثابت تشکیل شده است. جزء ثابت که جنس آن از ورقه فلزی بسیار مقاوم است، بر روی ریل نصب می­‌شود. ضخامت این ورقه بین 5 تا 7 میلی­ متر بوده و یک حفره به قطر 30 الی 50 میلی‌­متری، جهت اتصال به جزء متحرک، روی آن تعبیه شده است. جزء متحرک روی یوک کابین متصل می­‌شود که دارای یک شفت متحرک بوده و قطر آن متناسب با قطر حفره جزء ثابت است. همچنین این قطعه مجهز به میکروسوئیچ ایمنی است که در صورت فعال شدن آن، سری استپ یا مدار ایمنی آسانسور قطع می­‌شود.

پارک پلیت

روش نصب پارک پلیت آسانسور:

رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم هنگام نصب این قطعه بسیار مهم است. پس در ادامه موارد مهم را متذکر می‌شویم.

  • پارک‌پلیت باید توانایی توقف کابین آسانسور با حداکثر سرعت و حداکثر ظرفیت آن را داشته باشد.
  • استحکام قطعه باید زیاد باشد و توانایی تحمل وزن کابین به اندازه‌ای باشد که بتواند تا وزن بیست و یک نفر را تحمل کند.
  • لازم است پارک‌پلیت یک میکروسوئیچ قطع کننده داشته باشد که پس از قفل کردن کابین، سری ایمنی را قطع کند.
  • این قطعه مهم باید توانایی متوقف کردن کابین در فاصله دو متری تا سقف چاله آسانسور را داشته باشد.
  • لازم است امکان فعال کردن پارک پلیت به صورت دستی و اتوماتیک فراهم باشد.
  • نحوه نصب پارک‌پلیت باید به گونه‌ای باشد که کابین فاصله‌ای معادل 180 سانتی متر با سقف چاله آسانسور را داشته باشد و شرایط به صورتی باشد که بعد از قفل کردن کابین، فضای کافی برای سرویس کار فراهم باشد.
  • لازم است امکان باز کردن کلیه درب‌های دسترسی به چاه توسط کلید فراهم باشد و البته بایستی تمامی آن‌ها توسط وسیله برقی ایمنی کنترل شوند. بدین روش از حرکات اضافه آسانسور جلوگیری می‌شود.
  • هنگام نصب، به یک وسیله کنترل دستی یا رویزیون برای حرکت کابین از طریق چاهک نیاز است.
  • کلیه حرکات الکتریکی کابین بایستی از طریق رویزیون کنترل شود.
  •  جهت برگشت آسانسور به حالت اولیه، حتما به حضور شخص متخصص نیاز است و البته حتما باید خارج از چاه آسانسور انجام شود.

پارک پلیت

نکات مهم درباره پارک پلیت آسانسور:

پارک پلیت آسانسور به دلیل اهمیتی که دارد و کار مهمی که در آسانسور انجام می دهد  بایستی به طور مرتب مورد بررسی و سرویس توسط فرد فنی کار با تجربه و با دانش قرار گیرد. سرویس مرتب و دوره ای این قطعه از جمله اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی است که طول عمر آسانسور و طول عمر این قطعه را افزایش می دهد. به دلیل نقش مهم این وسیله در آسانسورهای امروزی بایستی هزینه و توجه کافی برای تامین سلامت آن صرف شود.

از دیگر نکاتی که در زمینه مراقبت از پارک پلیت آسانسور و افزایش طول عمر آن می باشد خرید این قطعه از مجموعه های معتبر و مطمئن می باشد. پس صرف هزینه کافی در این زمینه از کارهای لازم و ضروری است. چنانچه نوع بی کیفیت و تقلبی این قطعه خریداری شود خسارات و آسیب های جبران ناپذیری به کل سیستم آسانسور وارد می شود و باعث صرف هزینه های زیاد می شود و گاهی ایمنی افرادی که قصد تعمیر موتور را دارند را به خطر می اندازد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه صنعتی غدیر در تماس بشید.

همین الان تماس بگیرید!