بررسی تخصصی کفشک آسانسور

کفشک آسانسور چیست:

به کارگیری کفشکآسانسور سبب ایجاد حرکت روان و نرم وزنه تعادل و کابین می شود و با حرکت خود در امتداد ریل های راهنما نقش هدایت کننده را بر عهده دارد. به عبارت دیگر زمانی که آسانسور حرکت می‌کند کفشک ها بر روی ریل ها می لغزند و می توانند حرکت کابین و وزنه تعادل را راحت کنند. بنابراین عملکرد و کیفیت کفشک ها و ریل ها نسبت به سایر قطعات آسانسور روی راحتی حرکت آسانسور موثر هستند. محل نصب این قطعه در در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل می باشد.

کارایی کفشک آسانسور:

کفشک آسانسورکارایی و کاربرد مختلفی دارد که اصلی ترین آن ها همان هدایت آسانسور و ایجاد لغزش بین وزنه تعادل و کابین است. همچنین کفشک آسانسوردر ایجاد حرکتی نرم و یکنواخت بین کابین و وزنه تعادل نیز نقش مهمی دارد. ریل های آسانسور در طول های مشخصی ساخته و وارد بازار می شوند هنگام استفاده از این ریل ها در طول مسیر باید به یکدیگر متصل گردند. وقتی که آسانسور از کابین و وزنه تعادل عبور می کند در قسمت این اتصالات لرزش ها و ارتعاشاتی ایجاد می شود. این ارتعاشات و صدا ها به کمک کفشک آسانسور به حداقل می رسند و در نتیجه باعث ایجاد حرکت روان کابین و کادر وزنه آسانسور می گردد.

کفشک آسانسور

انواع کفشک آسانسور:

کفشک‌ها را به طور کلی به 3 نوع کفشک لغزشی، کفشک غلطکی و کفشک ثابت تقسیم بندی می‌ کنند. در کفشک لغزشی از تفلون، پلاستیک یا پی‌ وی‌ سی قابل تعویض به عنوان لنت استفاده می‌شود. در کفشک نوغ غلطکی که در بازار به آن کفشک رولر هم گفته می‌شود، یک بدنه‌ ی فلزی محکم وجود دارد که غلطک‌ هایی بر روی آن سوار است. پشت هر کدام از این غلطک‌ ها فنر‌هایی تعبیه شده است که باعث چسبیدگی غلطک‌ ها به مقطع‌های ریل‌ راهنمای آسانسور می شود. جنس غلطک‌ها در کفشک رولر از پلی اورتان است.

کفشک لغزشی آسانسور:

این نوع کفشک برای حداکثر سرعت 2/5 متر بر ثانیه تعبیه شده است؛ اما به صورت معمول برای سرعت 2 متر بر ثانیه از آن استفاده می‌شود. سطح تماس کفشک لغزشی با ریل راهنمای آسانسور از جنس پلاستیک یا تفلون است. جهت پیشگیری از خرابی و یا شل شدن این سطح تعویض دوره‌ ای آن توصیه می‌شود.

با توجه به اینکه این نوع کفشک برای سرعت بسیار کم کاربرد دارد، باید خدمات سرویس و نگهداری دوره‌ای این نوع کفشک به خوبی انجام شود. به همین علت برای کاهش اصطکاک، سایش و لغزش کفشک روغن کاری منظم ریل‌ های آسانسور ضروری است.

مهم‌ترین بخش کفشک لنت آن است که محل قرارگیری آن بین کفشک و ریل آسانسور می‌ باشد. برای افزایش کارایی لنت کفشک باید حتما به سه توصیه زیر عمل کنید:

  1. نصب و تنظیم صحیح کفشک لغزشی جهت عملکرد صحیح و روان آسانسور 
  2. تمیز و مرتب بودن ریل‌های آسانسور  
  3. روغنکاری مداوم ریل آسانسور
کفشک غلطکی آسانسور:

طراحی کفشک غلطکی (رولر) به این شکل است که دارای بدنه فلزی محکم است که غلطک ها بر روی آن سوار شده اند و پشت هر یک از غلطک ها فنرهای جلو برنده ای است که باعث می شوند غلطک ها دائما به سه مقطع ریل بچسبند و حرکت کابین آسانسور را بدون لرزش و ارتعاش کنند. جنس رولرها از پلی اورتان است و غلطک ها بر روی بلبرینگ های روغن کاری شده می چرخند. کفشک غلطکی روی ریل‌های خشک حرکت می کند و گارد فلزی روی رول ها، از غلطک ها محفاظت می کند. تعداد حداکثر چرخش رول ها برای کابین و وزنه تعادل به ترتیب 450 دور و 950 دور است

کفشک آسانسور

تعداد و ویژگی‌های کفشک آسانسور:

دو قطعه کابین و وزنه تعادل آسانسور مجهز به حداقل 4کفشک هستند، به همین علت آسانسور مجموعا دارای حداقل هشت کفشک است. افزایش تعداد کفشک‌ها باعث افزایش ضریب اطمینان به ویژه در وزنه تعادل می‌شود. این قطعه با ویژگی‌ها و وظایف زیر موجب بهبود عملکرد آسانسور می‌شود.

  • دارای کمترین میزان اصطکاک و فرسایش
  • کاهش صدا هنگام حرکت کابین و وزنه تعادل
  • رفع انحرافات و مشکلات ریل آسانسور و سایر قطعات متصل به آن
  • تامین امنیت جانی مسافران آسانسور

کفشک آسانسور

ساختار کلی کفشک:

کفشک‌ ها اکثرا دارای جنس بدنه چدنی و یک لنت کاملا صاف و سیقلی هستند تا به‌ وسیله آن بتوانند به راحتی هرچه تمام‌ تر روی ریل بلغزند و حرکت نرم و با آرامشی را برای کابین و همچنین وزنه تعادل آسانسور به ارمغان بیاورند.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه صنعتی غدیر در تماس باشید.

 

 

همین الان تماس بگیرید!