درباره تاریخچه پله برقی و مخترع آن

مخترع پله برقی:

پله ‌برقی از آن دسته اختراعاتی است که حق امتیاز اختراع‌، ساخت و تولید آن را به یک شخص یا شرکت مشخص نمی‌ توان داد و افراد بسیار زیادی در اختراع و بهره‌برداری از آن سهیم بودند و داستان طولانی برای گفتن دارد‌؛ درباره تاریخچه پله برقی می توان گفت که اولین نمونه پله‌ برقی با استفاده از چوب ساخته شد و در سال 1859 آقای آمز حق امتیاز پله‌ های چرخان به صورت مثلث را به ثبت رساند، که مسافران با استفاده از آن از یک سمت بالا و از طرف دیگر پایین می‌ آمدند.

پله برقی

از طرف دیگر جس رنو در سال 1892 رمپ شیبدار متحرک را اختراع کرد که در سال 1900 به بهره‌برداری رسید و نمونه‌ای از این رمپ شیبدار را در نیویورک نصب و راه‌اندازی کردند، این رمپ تا 55 سال بعد یعنی سال 1955 در همان مکان مورد استفاده قرار می‌ گرفت.

در سال 1892 آقای ویلر آسانسوری شیبدار با نرده اختراع کرد، که بعد‌ها توسط سیبرگر و کمپانی اوتیس توسعه داده شد و تبدیل به نوع جدیدی از پله برقی شد، این نوع از پله برقی دارای پله‌های مسطح بودند و تا حدی شبیه به پله برقی‌های امروزی بودند؛ اولین بار این پله‌ برقی در سال 1900 و در پاریس به نمایش گذاشته‌شد.

در واقع واژه پله‌ برقی ESCALATOR اولین بار توسط شرکت اوتیس به کار گرفته‌شد و تا قبل از سال 1930 که پله‌ برقی تبدیل به یک واژه عمومی شود، واژه پله‌ برقی ESCALATOR علامت تجاری شرکت اوتیس به‌حساب می‌آمد.

تاریخچه پله برقی:

در سال ۱۸۹۱ یک کمربند شیب دار با زاویه ۲۵ درجه شیب توسط جسی دبلیو رنو از ایالات متحده اختراع شد، در واقع مسافر هایی را که سوار بر چوب‌ های متصل به کمربند بودند حمل و نقل می‌ کرد. هندریل (handrail) که به صورت ثابت در آن‎ ها بود، بعد ها نسخه بهبود یافته و پیشرفته آن با یک هندریل متحرک در همان سال معرفی شد.

شرکت اوتیس

پله برقی برای اولین بار در یک پلکان متحرک در نمایشگاه پاریس، سال ۱۹۰۰ به نمایش گذاشته شد. در اصل علامت تجاری شرکت آسانسور اوتیس (Otis Elevator Company) بود، این موضوع در سال ۱۹۴۹ مورد بررسی قرار گرفت که بعد از آن پله برقی از اموال عمومی تبدیل به استفاده عموم مردم از آن شد.

پله برقی‌ های مدرن معمولاً با شیب ۳۰ درجه و متمایل هستند با محدودیت افزایش در حدود ۶۰ فوت (۱۸ متر)، افزایش کف از کف در حدود ۱۲ فوت (۳٫۵ متر) است. آن‌ ها از طریق برق کار می‌ کنند. توسط زنجیر و چرخ دنده رانده می‌ شوند و توسط دو مسیر در صفحه مناسب نگه داشته می‌ شوند. وقتی آج‌ ها به زمین نزدیک می‌ شوند از دستگاه شانه عبور می‌ کنند. اگر جسمی بین آج و شانه گیر کند یک سوئیچ انحراف برای قطع برق فعال می‌ شود.

سرعت پله برقی:

پله برقی با سرعت حداکثر ۱۲۰ فوت (۳۶ متر در دقیقه) حرکت می‌ کند. ظرفیت پله برقی‌ ها بیشتر از ۶۰۰۰ مسافر در ساعت است. اگر زنجیره‌ ای شکسته شود پله برقی متوقف می‌ شود. همچنین سوئیچ ایمنی در صورت شکسته شدن یا شل شدن نرده یا در صورت انحراف صفحه پهلو دستگاه را متوقف می کند.

رمپ‌ ها یا پیاده رو های متحرک که بعضی مواقع مسافر خوانده می‌ شوند، شکل خاصی از پله برقی هستند که برای حمل افقی افراد و مواد تولید شده اند؛ رمپ‌ ها ممکن است دارای آج‌ های جامد یا مفصلی یا تسمه‌ای مداوم باشند همچنین رمپ‌ ها می‌ توانند در هر زاویه تا ۱۵ درجه حرکت کنند. وقتی شیب فراتر از این مقدار شود، شیب بیش از حد تند شده و ترجیح داده می‌ شود که از پله برقی استفاده شود.

تاریخچه پله برقی

مزایای پله برقی ها از گذشته تا کنون:

  • عدم وجود زمان انتظار
  • انتقال حجم زیاد ترافیک در زمانی کوتاه
  • بهترین روش برای هدایت افراد در یک مسیر خاص در ساختمان می باشد
  • کاربرد در مدارس یا تالارهای پذیرایی
  • ایجاد امکان فرایند جدا سازی در ساختمان توسط پله برقی
  • یکسان سازی سرعت جابجایی در ساختمان ها و جلوگیری از ازدحام
  • ترکیب آن ها با آسانسور ها وضعیت ایده آلی از جابجایی عمودی را ایجاد می کند.
  • امکان ایجاد مانع امنیتی در ساختمان های خاص قبل از دسترسی به آسانسور
  • ایجاد شرایط لازم برای استفاده از آسانسور های دارای دو کابین
  • برگشت پذیر هستند
  • یکسان سازی ارزش طبقات در ساختمان های تجاری
  • راهروی برقی سبب بهبود سرویس دهی وکاهش پیاده روی می شود.

برای دربافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!