درباره خطرات پله برقی چه می دانید؟

مبنای طراحی پله برقی ها:

طراحی انواع پله برقی ها بستگی به الزامات فیزیکی، مکان نصب، میزان رفت وآمد، نکات ایمنی و زیبایی نحوه نصب آن دارد. همچنین در طراحی پله های برقی باید توانایی زیر ساخت های آن در جهت اندازه گیری میزان پشتیبانی و امنیت آن در نظر گرفته شود. طراحان و متخصصان نصب این نوع پله ها در فرایند ساخت آن همچنین میزان ترافیک انسانی و بیشترین مسیر رفت و آمد را باید در نظر بگیرند. 

پله برقی

این موضوع به خصوص در مواردی که پله برقی در مترو یا قطار نصب می شود، اهمیت بالایی دارد. برای مثال یک دستگاه با سرعت نیم متر در ثانیه ۲۰۰۰ نفر را جا به جا می کند. بنابراین باید در نظر گرفته شود که آیا در ساعات اوج ترافیک پاسخگوی حمل و نقل مسافران خواهد بود یا نه؟ و اینکه آیا بیش از اندازه جمعیت وارد پله های برقی شده است یا خیر؟

چهار اصل ایمنی پله برقی:

همچون هر حادثه‌ ای همیشه عواملی چند در ایجاد حادثه نقش دارند، عامل اول ممکن است عدم نگهداری مناسب تجهیزات یا شکستگی جزیی آن‌ ها در یک لحظه بحرانی باشد. عامل دیگر می تواند سوار شدن بر پله برقی و توجه به هرکس و هر چیزی باشد جز جایی که قرار است به آن وارد شده و کاری که باید انجام شود؛ بنابراین دلایل زیاد دیگری، چون تراکم، لغزش ترمز و امثال این‌ها نیز می تواند باعث حادثه شود.

 برس حاشیه‌ ای اندازه گیری شاخص عملکرد برس، طراحی‌ های کاملا جدید و نظارت بر بازسازی، همگی به منظور پیشگیری از این حوادث شدید و بعضا مرگبار است.

پله برقی

ایمنی تمامی افراد استفاده کننده از پله‌های برقی در الویت است. چهار اصل ایمنی عبارتند از:

  1. مراقبت از حرکت بیش‌تر پله برقی، اولین قدم قطع برق و انجام لوتو کلید برق است. گذاشتن گُوِه بین پله‌ ها و حاشیه‌ ها کمک می‌کند پله برقی حرکت نکند.
  2. مراقبت از مدخل یا صحنه حادثه، دو طرف پله برقی مسدود میشود تا از ورود افرادی که سعی میکنند خود را به صحنه برسانند جلوگیری شود، همه راه‌های دسترسی به طبقه یا ساختمان را به طور کامل بسته و هرکاری که برای تضمین ایمنی و امنیت سایت لازم است انجام دهید.
  3. از گروه نجات حفاظت کنید، لباس‌های حفاظتی مناسب برای حادثه تهیه کنید. در صورت نیاز از نردبان‌هایی برای دسترسی به اطراف پله برقی استفاده کنید.
  4. از مسافران محافظت کنید، پوشش حفاظتی بر روی قربانیان حادثه قرار دهید تا از آن‌ها در برابر تراشه‌هایی که ممکن است در نتیجه به کارگیری ابزار‌ها در حین عملیات نجات ایجاد شود حفاظت نماید.

موارد ایمنی که مسافران پله برقی باید رعایت کنند :

  • فقط با پای پیاده سوار پله برقی شوید. اگر با کالسکه، عصا، واکر یا وسیله نقلیه چرخ دار حرکت می کنید، همیشه از آسانسور استفاده کنید. حتی اگر مجبور شوید مدت طولانی صبر کنید یا مسیر خود را تغییر دهید.
  • به دیواره های کنار پله برقی در طرفین تکیه ندهید
  • هرگز روی پله های پله برقی راه نروید و به تابلو های هشدار دهنده و علایم توجه نمائید.
  • از پله برقی خاموش به عنوان پله استفاده نکنید. چون اولا به دلیل ارتفاع بلند پله ها مناسب گام برداشتن نمی باشد، ضمن اینکه خطر زمین خوردن و آسیب دیدن برای افراد مسن در زمان حرکت بر روی پله های خاموش افزایش پیدا می کند و در ثانی احتمال حرکت ناگهانی پله برقی خاموش به دلیل بار وارده وجود دارد که این امر موجب به هم خوردن تعادل مسافرین و سقوط آن ها و صدمات جبران ناپذیر می شود.

پله برقی

همچنین توجه نمایید که:
  • هرگز از گردگیر های کناره ها در گوشه های پائین پله برقی برای پاک کردن کفش استفاده نکنید.
  • همیشه از دستگیره های متحرک پله برقی استفاده نمائید.
  • از قرار دادن کیف دستی و لوازم همراه بر روی دستگیره متحرک پله برقی خودداری نمائید.
  • خرابی یا صدای مشکوک و غیرعادی در پله برقی را حتما به مسئولین اطلاع دهید.
  • وقتی پله برقی شلوغ است و یا می خواهید مواظب کودکان تان باشید ممکن است سعی کنید برگردید یا به یک طرف بایستید. کودکان هم ممکن است سعی کنند بنشینند. اگر لباس های گشاد به تن داشته باشند که به راحتی گیر می کنند نشستن روی پله برقی می تواند بسیار خطرناک باشد. 
  • بیشتر پله برقی ها حداقل یک دکمه توقف اضطراری دارند. جای آن را به خاطر بسپارید و اگر حادثه ای رخ داد و دکمه در دسترس شما نبود به دیگران بگویید از آن استفاده کنند. 

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!