بررسی تخصصی ریل آسانسور

ریل‌آسانسور چیست؟

ریل آسانسور داری جنسی فلزی با مقطع T شکل هستند که به منظور  هدایت کابین و وزنه تعادل در راستای مسیر حرکت، به حداقل رساندن  حرکات جانبی و جلوگیری از نوسانات بیش از اندازه کابین به کار می روند. از طرفی این ریل های راهنما وظیفه حفظ ایمنی حرکت کابین  را نیز عهده دارند، زیرا ترمز ایمنی اضطراری (پاراشوت)بر روی این ریل های راهنما عمل می کند.

ریل آسانسور

براساس استاندارد بین المللی ISO7465  به عنوان مرجع ساخت ریل های راهنمای مورد استفاده در صنعت آسانسور، تولید کنندگان مجاز هستند برای ساخت ریل از دو روش کشش سرد و ماشین کاری استفاده کنند. بر اساس بند ۵ این استاندارد، مقاومت فولادی که برای ساخت ریل ها با مقطع T شکل استفاده می شود، حداکثر  ۳۷۰نیوتن بر میلی متر مربع و حداکثر آن ۵۲۰ نیوتن بر میلی متر مربع است.  همچنین پسوند /A برای مشخص کردن ریل “کشش سرد”، پسوند /B برای مشخص کردن ریل “ماشین کاری ” و پسوند /BE برای مشخص کردن ریل “ماشین کاری سرعت بالا” استفاده می شود. ریل های ماشین کاری آن دسته از ریل‏ هایی هستند که پس از فرآیند نورد، با ماشین کاری لایه ‏هایی از روی آن برداشته می شود تا سطح نهایی محصول پرداخته شده یک دست و صیقلی باشد.

وظایف ریل‌آسانسور:

  • کاهش حرکات جانبی کابین آسانسور
  • تامین ایمنی حرکت کابین (زیرا پاراشوت بر روی این ریل ها عمل می کنند)
  • هدایت کابین آسانسور
  • وزنه تعادل در راستای مسیر حرکت

شرکت های سازنده ریل آسانسور باید مطابق با استانداردهای بین المللی ISO7465 که یک مرجع رسمی برای ساخت ریل های آسانسور، باید از دو روش کشش سرد و ماشینکاری برای ساخت ریل استفاده کنند.

با توجه به بند ۵ همین استاندارد، برای ساخت این نوع ریل های آسانسور (با مقطع T) باید حداقل مقاومت فولادی آن برابر با ۳۷۰ نیوتن بر میلی متر مربع و حداکثر آن برابر با ۵۲۰ نیوتن بر میلی متر مربع باشد.

اهمیت نصب ریل آسانسور:

در نظر داشته باشید که نصب ناصحیح این دستگاه می تواند عملکرد آسانسور را به طور کلی بر هم زند. همانطور که اشاره کردیم استفاده نمودن از ریل ها موجب کنترل تمامی نوسانات کابین می شوند. از این رو نصب غیر اصولی آن منجر به بروز تغییرات در مقاومت اصطکاکی ریل آسانسور شده و حتماً باید به دست متخصصین انجام پذیرد.

ریل آسانسور

چگونه ریل مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک ریل مناسب باید به ظرفیت، سرعت و ارتفاع آسانسور توجه کنید این سه عامل در انتخاب ریل بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

راهنمای ریل مناسب آسانسور:
  • ریل T5 : ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 15 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 4 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1 متر برثانیه.
  • ریل T9 :ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 7 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1.2 متر برثانیه.
  • ریل T16 :ارتفاع چاه آسانسور بین 30 تا 50 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 12 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1.6 متر برثانیه.
  • ریل T125 :ارتفاع چاه آسانسور بیشتر از 50 مترـ ظرفیت آسانسور بالای 12 نفرـ سرعت آسانسور بیشتر از 1.6 متر برثانیه.

مراحل تولید ریل آسانسور:

تولید ریل در صنعت آسانسور در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول و کشش سرد، شمش فولادی از طریق نورد به صورت سپری در می آید و در ادامه به یکی از دو روش کشش سرد یا ماشین کاری به محصول نهایی تبدیل می شود . توجه به این مطلب اهمیت بالایی دارد، چرا که برخی به اشتباه گمان می‏ کنند ریل های تولید شده در دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می شوند . آنچه در مقابل کشش سرد می آید، ربطی به حرارت ندارد، چرا که اساسا دو فرآیند کشش سرد و ماشین کاری جزو مرحله پرداخت بوده، در دمای محیط انجام می شود و پایه پروفیل T شکل مورد استفاده هر دو به یک روش تولید شده است.

پاسخ به این سوال که ریل تولید شده به کدام روش پرداخت بر دیگری ارجح است، چندان ساده نیست، چرا که شرایط خاص هر آسانسور و عوامل تاثیرگذار، به خصوص سرعت و طول مسیر آن، خواص مورد نیاز ریل مصرفی را تغییر خواهد داد. جدا از این ها، نوع فولاد مصرفی و سطح مقطع محصول نهایی نیز بسته به کاربرد متفاوت است.

قیمت ریل‌آسانسور:

قیمت ریل آسانسور مطابق با نوع استاندارد ها و درصد کیفیت آن‌ ها تعیین می گردد. ریل آسانسور هیدرولیک یا توجه به نوع عملکرد و کارایی که دارد، قیمت‌های متنوعی را به خود اختصاص داده است که بر اساس میزان مرغوبیت، کیفیت آلیاژ مورد استفاده، مقاومت قطعه و نوع برند آسانسور هیدرولیک بالا و پایین می‌ شوند.

ریل راهنمای آسانسور

عامل مهم که در قیمت ریل تاثیر گذار است، انتخاب ریل گرم یا سرد می باشد. شمش فولادی با استفاده از ماشین آلات متفاوت در دماهای مختلف و با روش‌های متعددی به اشکال گوناگون در می‌آید. یکی از این روش‌ها نورد به دو روش سرد و گرم است. در نهایت این نکته مهمی است که ریل نورد سرد در کشور ما قیمت بالاتری دارد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!