موارد مهم در سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چگونه باعث کاهش حوادث می‌شود؟

پیش از صحبت درباره سرویس و نگهداری آسانسور باید گفت که تمام وسایل مکانیکی که ما در اطراف خود می‌بینیم، بسته به نوع،‌ میزان و نحوه استفاده ما از آن‌ ها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا می‌ کنند. آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام می‌ شود نیاز دارد.

سرویسکاران در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی می‌ کنند تا از عملکرد درست آن‌ ها مطمئن شوند و اگر قطعه‌ ای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض می‌کنند. این امر باعث می‌ شود که از برخی خرابی‌ های آسانسور جلوگیری شود. در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابی‌ های بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور می‌شود؛ این خرابی‌ ها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز می‌ شوند.

سرویس آسانسور

هم‌چنین شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک سرویسکار که ماهیانه به ساختمان شما سر می‌زند برای اطمینان شما از عدم وقوع حادثه کافی نیست. برخی افراد سود جو تنها از شما مبلغی در ازای سرویس و نگهداری آسانسور دریافت می‌ کنند اما آسانسور شما را بررسی نمی‌ کنند یا برای جلوگیری از خرابی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌ کنند.

اکثر این افراد از مهارت کافی برخوردار نیستند و شما از آن‌ ها تنها یک شماره تلفن دارید که در زمان بروز حادثه دیگر در دسترس نیست. شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور خود از سرویسکاران مجاز استفاده کنید. این افراد در استخدام یک شرکت هستند و در صورت بروز مشکل شرکت موظف اند که مشکل شما را برطرف کنند.

انواع فعالیتهای سرویس و نگهداری:

بازرسی:

بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شود که آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟همانطور که می دانید انجام بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگی های فیزیکی دستگاه ها باشد.

سرویس:

در صورتی که هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمت های متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد. همچنین هر آسانسور باید مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور”ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.

تعمیرات پیشگیرانه:

این تعمیرات زمانی صورت می گیرند که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده اند. هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابی ها افزایش یابند و یا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.

سرویس آسانسور

تعمیرات خرابی:

این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند. با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

هر چند وقت یکبار باید جهت سرویس اسانسور اقدام کنید؟

یک آسانسور تجاری ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر نسبت به سایر سیستم های ساختمان شما داشته باشد. شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور معمولا توصیه می کنند که مشتریان خود حداقل هر چهار ماه یکبار واحد های خود را سرویس کنند. در کنار بازدید آسانسور به صورت ماهانه، شما همچنین باید یک سرویس بازرسی ایمنی و تعمیر به صورت سالانه داشته باشید.

یک بازرسی سالانه به شما کمک می کند تا مشکلات ایمنی مهمی را که ممکن است در آسانسور شما ایجاد شود، شناسایی کنید. برای اطمینان از بی خطر بودن و ایمنی عمومی، هر آسانسوری باید مجوز داشته باشد و تحت بازرسی های دوره ای قرار گیرد. برای مالکان و پرسنل ساختمان و همچنین پیمانکاران و مکانیک های آسانسور مهم است که بدانند استاندارد ها بسته به محل متفاوت است.

تعمیر نگهداری

 نکاتی در جهت نحوه سرویس و نگهداری آسانسور:  

  • آسانسور برای حمل آدم هاست نه وسایل. وسیله ها را با آسانسور جا به جا نکنید زیرا این کار به آن صدمه می زند.
  •  هوای آزاد به خاطر باز و بسته شدن دائمی درب ها ی آسانسور همیشه در جریان است. از فن تنها در موارد ضروری استفاده کنید زیرا روشن بودن دائم فن و چراغ آسانسور آن را مستهلک می کند.
  • شاسی را مکررا فشار ندهید. فشار دادن دائم دکمه فرقی در زمان آمدن آسانسور نخواهد داشت. فشار دادن مداوم دکمه در صورتی که نیاز به این کار نیست، عمر مفید و کارکرد بهینه آن را کاهش می دهد.
  • به اندازه  ظرفیت سوار شوید و از فشار آوردن به آسانسور و تکان دادن کابین آن خودداری کنید.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!