بررسی تخصصی سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور چیست؟

یک کابین آسانسور به وسیله ۴ سیم بکسل و وزنه تعادل به صورت معلق در چاه نگه داشته می‌ شود. در واقع سیم بکسل آسانسور به مجموعه سیم فولادی Wire، رشته Strand و مغزی Core سیم بکسل و یا طناب فولادی می گویند که وظیفه جابجایی آسانسور را دارند. در اصل رشته و یا Strand از تابیده شدن چند سیم تشکیل می شود و از تابیده شدن و یا پیچیده شدن چند رشته به دور یک هسته سیم بکسل آسانسور ایجاد می شود که در دو نوع مغزی فولادی و الیافی در بازار موجود می باشد و مصرف کنندگان با توجه به مقدار نیرو های کشش و نوع کاربرد نوع مناسب آن را انتخاب می کنند.

سیم بکسل

به عنوان مثال در مواردی که استحکام طناب و نیروی کششی و استحکام سیم بکسل حائز اهمیت باشد از سیم بکسل مغز الیافی و یا FC: Fiber Core استفاده می‌شود که در قطرهای  ۸ میلی متر، ۱۰ میلی متر، ۱۱ و ۱۲ میلی متر تولید می شود و از پرکاربردترین آن ها سایز ۸ و ۱۰ می‌باشد.

انواع سیم بکسل آسانسور:

سیم بکسل های هسته فیبری (FC):

سیم بکسل های آسانسور که از این نوع مغزی استفاده می کنند، شامل دو نوع فیبر طبیعی (NFC) و مصنوعی (SFC) هستند. جنس مغزی طبیعی عموما از نوع کنفی و مغزی مصنوعی یا الیاف پلی پروپیلن، پلی آرامین هستند. این سیم ها به دلیل نرمی و الاستیسیته مواد به کار رفته در آن ها، خودشان را با شکل شیار تطبیق می دهند. مغزی که با الیاف طبیعی که از کنف ساخته شده اند قابلیت روان کاری بهتری نسبت هسته های فیبر مصنوعی دارند. در سیم بکسل های آسانسور عموما از مغزی کنفی از نوع سیسال (SISAL) به دلیل مقاومت زیاد آن ها استفاده می شود.

مغزی سیسال به رنگ قهوه ای مایل به سفید و کنفی از نوع مانیلی به رنگ قهوه ای تیره است. از طرفی هسته های مرکزی این سیم از نوع فیبر مصنوعی در مقایسه با نوع فیبر طبیعی پایداری بیشتری دارد. این هسته ها در شرایط مرطوب و خاص  مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. می توان گفت سیم بکسل در آسانسور به دلیل مقاومت بایی که باید داشته باشد معمولا از فلزات بسیار قویی ساخته می شود. این سیم معمولا در واکنش با حرارت زیاد دوام زیادی را از خود نشان می دهد. هسته فولادی این سیم معمولا دوام بیشتری به نسبت نوع فیبری آن را دارد که از همین جهت بیشترین استفاده را در صنعت آسانسور سازی دارد.

سیم بکسل

سیم بکسل های هسته فولادی (IWRC):

در این نوع از سیم بکسل ها مغزی، مساحت فلزی بیشتری داشته و در نتیجه کشش در سطح مقطع کم می شود. ضمنا باید گفت سیم بکسل های هسته فولادی تحت بارگذاری یکسان نسبت به نوع مغزی فیبری انبساط کمتری پیدا می کنند و میزان کشیدگی در واحد طول کاهش می یابد. درواقع این نوع سیم در آسانسور با سرعت بالا و یا آسانسورهایی که بار زیادی را جا به جا می کنند استفاده می شوند. سیم بکسل جبران در آسانسور نیز این نوع هسته فولادی بهره مند می شود.

اهمیت روغنکاری سیم بکسل آسانسور:

با توجه به وظیفه ای که سیم بکسل در سیستم آسانسور بر عهده دارد، مدام در حال کشش و اصطکاک است. همین موضوع به مرور زمان باعث خوردگی و سایش سیم بکسل می شود که برای به حداقل رساندن این سایش و اصطکاک باید با روغنکاری سیم بکسل ها، حرارت ناشی از سایش و اصطکاک را به حداقل رساند با اینکار سیم بکسل ها می توانند عملکرد و دوام مناسبی همراه با افزایش عمر آن داشته باشند.

روغنکاری سیم بکسل توسط سرویسکاران آسانسور صورت می گیرد و معمولا در بخش هایی انجام می شود که رشته ها از یکدیگر کمی باز شده اند (قسمت هایی که روی قرقره ها قرار می گیرند) زیرا در این بخش ها روغن بهتر جذب کابل خواهد شد، توجه داشته باشید روغنی که برای روغنکاری این سیم ها استفاده می کنید باید به راحتی به رشته های داخلی سیم نفوذ کند تا بتواند از خوردگی و زنگ زدگی سیم بکسل جلوگیری کند.

سیم بکسل

اینکه چه مقدار روغن برای روغنکاری این سیم کافی است به نوع روغن و همچنین وضعیت خوردگی سیم بکسل مربوط می شود. در عین حال باید از روغنکاری بیش از اندازه کابل خودداری کرد. زیرا باعث سر خوردگی، لیزی و اصطکاک می شود و چربی زیاد در دراز مدت گرد و غبار زیادی را به خود جذب می نماید و انجام روغنکاری مجدد به میزان بارگذاری، محیط کارکرد، آلودگی‌ها، و … وابسته می باشد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!