بررسی تخصصی قطعات پله برقی

سکو های بالایی و پایینی یا پاخور ها:

در تمامی پله برقی ها بدون توجه به نوع و یا برند آن ها اولین قسمتی که هنگام سوار شدن به پله برقی با آن مواجه می شویم سکوها هستند که به صورت افقی و با درپوش قالبا استیل دیده می شوند؛ این درپوش ها توسط آچار مخصوص برداشته شده و به صورت کشویی از اسکلت پله برقی خارج می شوند؛ از قطعات پله برقی که در زیر درپوش و داخل سکوی بالای موتور پله برقی وجود دارند می توان به، تابلو فرمان مخصوص پله برقی، تابلو سه فاز و … اشاره نمود. آخرین قسمت از این سکو که نزدیک ترین قسمت به استپ ها یا همان پله های در حال حرکت است را صفحه شانه ای می نامند.

قطعات پله برقی

به این دلیل این نامگذاری را کرده اند چون لبه هایی که رو به روی پله هستند مجهز به شانه هایی هستند که در میان لبه پله ها قرار گرفته اند؛ این طراحی به این دلیل است که این قسمت های شانه مانند فاصله خالی بین سکو و پله هارو پر کرده و از گیر کردن اشیاء در بین این شکاف جلو گیری کنند؛ این صفحه های شانه ای متحرک و متصل به سنسور های حرکتی می باشند تا اگر چیزی در بین پله گیر کرد و یا اگر تنظیم استپ ها به هم ریخته و با لبه برخورد کرد لبه به عقب رانده شده سنسور ها را تحریک کرده و باعث خاموش شدن موتور پله برقی گردد تا از بروز خسارت جلوگیری نماید.

زنجیر استپ چین یا زنجیر اصلی پله برقی:

رولر و لینک زنجیر اجزای این قطعه هستند و موجب حرکت استپ ها توسط نیروی موتور می شوند؛ زنجیر استپ چین از فولاد تهیه شده است .که توسط نیروی محرکه به حرکت در یک جهت معین درآمده است و همچنین چون استپ بر روی این زنجیر نصب است باعث حرکت کردن استپ ها می شود؛ مهم ترین نکته درباره زنجیر، روغنکاری آن است معمولا روغنکاری زنجیر پله برقی یا به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک انجام می شود که پیشنهاد ما به شما روغنکاری اتوماتیک است.اما اخیرا زنجیر هایی تولید شده اند که در طول عمر کار کردشان نیاز به روغنکاری ندارد.

هندریل پله برقی:

هندریل نوار های متحرکی می باشد که بر روی نرده های کناری پله برقی و پیاده رو های متحرک به منظور ایجاد تعادل و تسهیل حرکت مسافرین نصب می گردد. این قطعه حرکت خود را از سیستم محرکه پله برقی گرفته و سرعتی برابر با سرعت استپ ها دارد. با نگهداشتن هندریل مسافر می تواند تعادل خود را  تا انتهای مسیر حفظ کند. جنس هندریل ها از لاستیک فشرده می باشد. بنا به متراژ هر پله توسط دستگاه لوپ دو سر آن در کارخانه به هم متصل می شود.

هندریل پله برقی

هندریل متشکل از چندین لایه بوده که لایه داخلی آن از جنس الیاف بافته شده می باشد.این لایه ها قبلاً تحت کشش قرار می گیرد تا در طول کارکرد کمتر جا باز کرده و افزایش طول پیدا کند. نیرو های کششی توسط آرماتور بندی متشکل از سیم های فولادی جاسازی شده، درون الیاف بافته شده جذب می شوند.

تابلو فرمان:

پله برقی ها هم مانند آسانسور دارای قطعه ای به نام تابلو فرمان هستند. اما نسبت به تابلو فرمان آسانسور ها دارای پیچیدگی بسیار کمتری می باشد. وظیفه آن کنترل عملکرد سوئیچ ها و برنامه ریزی پله می باشد. در پله برقی ها قطعات زیادی جهت ایمنی و جلوگیری از عملکرد اشتباه قطعات وجود دارد. در اینجا تعدادی از آن ها را ذکر می کنیم .
  • محافظ های ایمنی موتور
  • قطع کننده های مدار اصلی
  • سیستم کنترل ترمز
  • قسمت سیستم کنترل سرعت
  • سیستم کنترل عملکرد دستگیره ها
  • قسمت سیستم کنترل عملکرد زنجیر
  • سنسور های حرکتی دو قسمت بالا و پایین سکو ها یا پاخور ها
 

لامپ تعیین حدود پله برقی:

 لامپی فلوروسنتی اغلب به رنگ سبز می باشد که در ابتدا و انتهای پله برقی ها قرار داده می شود و نور آن از بین زبانه های بین استپ ها قابل مشاهده است تا به مسافران کمک کند که  بتوانند قسمت های افقی پله را به راحتی تشخیص بدهند.

لامپ پله برقی

صفحه نمایش خطا:

هنگامی که خطایی در پله برقی رخ داده و باعث متوقف شدن پله  بشود این ایراد  باید به سرعت برطرف گشته تا پله برقی دوباره شروع به حرکت نماید،در این نمایشگر هنگام اخطار کد خطای مورد نظر ثبت میشود و به سرویس کار نشان میدهد که مشکل از کدام قسمت دستگاه می باشد و اینگونه هنگامی که سرویس کار به پله برقی می رسد می تواند با صرف کمترین زمان  آن را عیب یابی و راه اندازی کند.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!