بررسی قفل درب آسانسور و کاربرد آن

قفل درب آسانسور:

در سال‌ های ابتدایی همه‌گیر شدن نصب آسانسور‌ها در ساختمان‌های مرتفع یک اپراتور به‌طور مداوم در کابین آسانسور مستقر بود که یکی از وظایف این اپراتور باز و بسته کردن درب آسانسور بود؛ در سال‌های 1864 الی 1887 باز و بسته شدن درب آسانسور از حالت دستی به حالت اتوماتیک تغییر کرد و اولین قفل های درب آسانسور نیز در این سال‌ها ساخته شدند.

قفل درب آسانسور

یکی از مهم‌ترین وظایف این قفل ها اطمینان از بسته بودن درب آسانسور در تمام طول مدت حرکت آسانسور می‌باشد، برای باز کردن آن ها به کلید‌های مخصوص نیاز است که سرویسکاران آسانسور در زمان سرویس آسانسور از آن برای باز کردن درب استفاده می کنند هم‌چنین آتشنشان‌ها نیز از این کلید‌ها برای نجات مسافران در زمان گیر‌کردن آسانسور استفاده می‌کنند.

عملکرد قفل درب آسانسور:

در داخل چهارچوب درب های طبقه نیمه اتومات آسانسور یا درب لولایی آسانسور نوعی قفل تعبیه شده است که دارای یک بازوی محرک است. هنگام توقف کابین آسانسور در طبقه مورد نظر اهرم درب باز کن که روی قفل قرار دارد تحریک شده و با باز شدن کمان آن، بازوی قفل جابجا می شود و با این جابجایی بازوی قفل از لنگه درب طبقه خارج می شود و امکان باز شدن درب توسط فرد از داخل کابین آسانسور یا طبقه ساختمان جهت سوار شدن به کابین آسانسور میسر می شود.

اهرم یا مگنت درب باز کن قفل در زمانی که کابین هم تراز طبقه باشد باز است و در غیر این صورت یعنی عدم تراز طبقه ساختمان و کابین آسانسور بسته می شود تا از برخورد کابینِ در حال حرکت با مگنت سایر طبقات جلوگیری شود.

نحوۀ تست قفل:

در درب های تمام اتوماتیک. ما می توانیم با مشاهده حرکت روان آن هاو نحوۀ برخورد کلاچ سر درب با مکانیزم درب روی زمین طبقات، از کارایی آن ها اطمینان پیدا کنیم. برای اطمینان از ایمنی مسافران، در هر صورت و در هر حالتی آسانسور نباید با درب باز حرکت کند. این امر و صحت آن با باز کردن درب تأیید می شود زیرا در این حالت آسانسور کار نمی کند. در درب های لولایی، کنترل دقیق شما با دقت و کار بیشتری همراه خواهد بود.

قفل درب آسانسور در طبقات، روی درب های لولایی پشت قاب آن و در قسمت بازکن یا بازشوی آن نصب خواهد شد. در ابتدای مرحله آزمایش، هنگامی که درب باز است، روی صفحه شاسی کابین، شاسی طبقه بالا یا پایینتر از طبقۀ مدنظر را بزنید و در عین حال، میکروسوئیچ یا همان مگنت های موجود در قاب آن را به هم متصل کنید. سپس قفل درب را با دست به سمت داخل فشار دهید.

قفل درب آسانسور

پس از انتقال زبانه قفل به بیرون از کابین، در این قسمت شروع به حرکت می کند. سپس، با دست به زبانۀ قفل ضربه بزنید و به سمت داخل فشار دهید؛ بنابراین، میکروسوئیچ آن قطع شده و آسانسور در این مرحله متوقف خواهد شد. این امر نشان می دهد که قفل درب لولایی به درستی کار می کند. این مراحل برای آزمایش همۀ قفل های درب در طبقات برای اطمینان از عملکرد صحیح آن ها به کار گرفته می شود.

قفل درب لولایی:

  • پوسته قفل درب لولایی آسانسور:

این قسمت قاب کلی قفل درب لولایی آسانسور است. معمولا تلفیقی پلاستیک یا اهن به همراه طلق پلاستیکی بوده و قطعات تشکیل دهنده قفل را در خود جا می دهد.

  • دوشاخ قفل درب آسانسور:

ارتباط درب لولایی آسانسور با قفل درب آسانسور از طریق یک کنتاکت نری و مادگی به اختصار دوشاخ کنتاکت درب آسانسور می باشد .

  • بازویی قفل لولایی آسانسور:

اهرم قفل با استفاده از قرقره نصب شده بر سر قفل، درب آسانسور را باز می نماید .

  • قرقره بازشوی قفل آسانسور:

قرقره بر سر اهرم بازویی  قرار گرفته و باعث باز شدن درب آسانسور می شود.

  • زبانه قفل آسانسور:

این زبانه ها جهت تکمیل سری ایمنی مدار قفل به کار می روند.

قفل درب آسانسور

سخن آخر:

دستگاه قفل، باز کردن درب را حداقل تا حدی محدود می کند که کاربر آسانسور نمی تواند در شرایط خطرناک، آسانسور را ترک کند. دستگاه قفل می تواند اجازه باز شدن را تا حد مشخص و محدودی بدهد، به عنوان مثال، برای تسهیل تبادل هوا یا ارتباط بین داخل خودرو و محیط اطراف؛ همچنین دستگاه قفل کننده نیز می تواند به طور کامل از باز شدن درب ماشین جلوگیری کند.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!