بررسی دلایل لرزش کابین آسانسور

لرزش کابین آسانسور چیست:

دلایل متعددی وجود دارند که می‌ توانند باعث لرزش کابین آسانسور شوند. این لرزش‌ ها ممکن است به صورت عمودی یا افقی باشند. همچنین ممکن است تنها در طبقات خاصی از ساختمان یا در کل مسیر حرکت آسانسور، این لرزش‌ها رخ دهند. هر چند ممکن است این لرزش‌ و تکانه‌های کابین آسانسور کم و نامحسوس باشند. اما در طولانی مدت ممکن است باعث خرابی سیستم آسانسور و کاهش ایمنی آن شوند. اکثر عوامل تاثیرگذار بر روی لرزش کابین آسانسور، مربوط به نصب غلط آسانسور و پایین بودن دقت در مراحل راه‌اندازی آن است.

علل لرزش کابین آسانسور

علل لرزش کابین آسانسور:

نصب نادرست ریل:

یکی از علل لرزش کابین آسانسور وجود اشکال در نصب ریل‌های آسانسور و کابین آن است. همچنین شاقول کاری نامناسب ریل و فاصله بیش از حد میان دو ریل هم می‌تواند از دلایل لرزش کابین آسانسور باشد. مواردی می‌تواند موجب نصب نادرست ریل در آسانسور شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • دقت پایین الگو
  • دقت پایین هنگام نصب
  • تغییر شکل قالب در فرآیند ساخت
  • تغییرات دمایی
نصب نامناسب کابین:

اگر آسانسور را به شکل صحیح و استاندارد نصب کنید، با صدا و لرزش کابین آسانسور مواجه نمی‌شوید. نکته مهم در مورد آسانسورها همین نصب صحیح، اصولی و بهره‌گیری از تجهیزات است.

استفاده از مواد غیراستاندارد برای کابین یا بدنه آسانسور:

لازم به ذکر است آسانسورهایی که بدنه‌ای با ضخامت کم دارند نسبت به سایر مدل‌ها صدا را به راحتی به داخل انتقال می‌دهند. در مورد بدنه‌های نازک باید بدانید که انتقال لرزش به دلیل ضخامت کم در این موارد بیشتر است.

علل لرزش کابین آسانسور

غیرمنطبق بودن کابین و ریل‌های آسانسور:

یکی از رایج‌ترین علل لرزش کابین آسانسور را می‌توان وجود فاصله، کم یا زیاد بودن فضای میان دو ریل دانست. عدم انطباق بین ریل و کابین هم باعث ایجاد سروصدا و لرزش می‌شود.

فاصله غیراصولی ریل و کفشک آسانسور:

رعایت نکردن فاصله اصولی میان ریل و کفشک باعث می‌شود کابین در جای خود به درستی قرار نگیرد و در حین حرکت لرزش و صدا ایجاد کند. فاصله بیش از حد موجب حرکت کابین به صورت افقی در جای خود می‌شود.

جابه‌جایی افقی و عمودی کابین آسانسور:

از رایج‌ترین علل لرزش کابین آسانسور می توان به لرزش و حرکت‌های عمودی یا افقی اشاره کرد که خود دارای عوامل متفاوتی هستند. برخی از مهم‌ترین علل بروز این لرزش‌ها به شرح زیر است:

  • مشکل در فلکه کشش و هرزگرد روی دیوار
  • بروز خرابی در موتور آسانسور
  • وجود اشکال در درایوها
  • ایجاد خرابی در سیم بکسل آسانسور
  • بالانس نامتناسب میان هرزگرد و کشش
  • برخورد کابین با دیواره‌ها

علل لرزش کابین آسانسور

علت صدای آسانسور در طبقه آخر:

استفاده نکردن از تجهیزات مناسب و استاندارد برای نصب آسانسور می‌تواند یکی از دلایل لرزش آسانسور در طبقه آخر باشد. به‌عنوان مثال اگر نصاب آسانسور از تابلوی دو سرعته استفاده کرده باشد، استارت آسانسور به‌صورت ناگهانی اتفاق افتاده که خود عامل مهمی در ایجاد لرزش و صدای آسانسور در طبقه آخر ساختمان خواهد بود. در ادامه راهکارهایی برای کاهش صدای آسانسور در طبقه آخر ارائه می‌شود.

  • در زمان نصب آسانسور از تابلو فرمان تک سرعته استفاده کنید تا لرزش و صدای آسانسور در طبقه آخر به میزان قابل توجهی کاهش ‌یابد.
  • در زمان ساخت محفظه آسانسور، لازم است از دیواره‌های استاندارد استفاده شود، به‌این‌ترتیب میزان انتقال صدا و لرزش آسانسور در طبقه آخر به‌صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

روش های جلوگیری از لرزش آسانسور:

برای اینکه لرزش و سر و صدا را در آسانسور تجربه نکنید، بهتر است هنگام خرید و نصب آن موارد زیر را رعایت کنید:

خرید قطعات و لوازم با کیفیت:

حتما ضرب المثل معروف هرچه پول بدهی آش میخوری را شنیده اید. این ضرب المثل در خرید قطعات آسانسور نیز کاربرد دارد. هیچ وقت با خرید قطعات بی کیفیت با هدف هزینه کمتر، سلامت دستگاهتان و در نهایت جان مسافران را قربانی نکنید. به غیر از استفاده از قطعات استاندارد باید دیواره ها که کابین در آن نصب می شود نیز کاملاً استاندارد و بی نقص باشد تا از لرزش آسانسور و خرابی قطعات جلوگیری شود. قدم بعدی در این مرحله خرید قطعات و تجهیزات آسانسور از یک مجموعه معتبر و خوش نام است که قیمت، کیفیت و سلامت تجهیزات را تضمین می کند.

استفاده از تجهیزات مناسب:

در زمان انتخاب و خرید آسانسور باید مناسب ترین قطعات را نسبت به فضا و ابعاد مکان نصب تهیه کنید. به عنوان مثال نباید از آسانسور بزرگ برای فضای کوچک و بالعکس استفاده کرد. استفاده از آسانسور کوچک برای فضای بزرگ بار اضافی را بر دوش دستگاه می گذارد که همین امر باعث مستهلک شدن قطعات و در نتیجه لرزش می شود.

سرویس به موقع:

سرویس کاری توسط یک کارشناس ماهر و متخصص در بازه زمانی معین و همچنین روغن کاری اتصالات و قطعات و تمیز کردن آن ها از ایجاد لرزش جلوگیری می کند.

برای دریاف مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!