هم سطح نبودن آسانسور و دلایل آن

دلیل اینکه آسانسور همسطح با طبقات نمی باشد، چیست؟

دلایل مختلفی را می توان از عوامل عدم تناسب بین سطح طبقات  و آسانسور دانست و برای تعمیر و رفع این مشکل بایستی با این دلایل به خوبی آشنا باشید. یکی از این دلایل مشکلاتی است که ممکن است در موتور آسانسور وجود داشته باشد. ابتدا بایستی بدانید انواع موتور آسانسور دو نوع تک سرعته و دو سرعته می باشد. تک سرعته، سرعت این موتور بعد از شروع به حرکت به آرامی زیاد می شود و در هنگام توقف هم موتور سرعت خود را تا توقف کامل کم می کند. دو سرعته از اول با سرعت ابتدایی شروع می کند و سپس وارد سرعت دوم می شود. آسانسور های دو سرعته به دلیل تغییر سرعت در زمان حرکت و توقف دچار لغزش می شوند.

هم تراز نبودن آسانسور

لرزش موتور آسانسورهای دو سرعته در هنگام حرکت و ایستادن در صورتی که کابین آسانسور سنگین باشد باعث می شود کابین آسانسور پایین تر از سطح توقف خود قرار بگیرد که به این اتفاق عدم هم سطح بودن سطح طبقات و آسانسور می گویند. حالا اگر کابین خالی باشد بالاتر از سطح طبقات قرار می گیرد. برای حل هم سطح بودن بودن طبقات و آسانسور می توان ترمز های قوی و حساس در آسانسور نصب کرد و دیگر با چنین مشکلی ناشی از موتور آسانسور رو به رو نشد.

عیب یابی آسانسور با توجه به نوع موتور:

برای بررسی علت اینکه چرا کابین آسانسور همسطح با طبقات نمی‌­ایستد بهتر است با انواع موتور آسانسور آشنا باشیم. در حالت کلی، موتور آسانسورها به 2 دسته تک‌سرعته و دوسرعته تقسیم می‌شود:

  1. موتور آسانسور تک‌سرعته: موتورهایی هستند که سرعت حرکت‌شان به‌صورت تدریجی از زمان حرکت افزایش پیدا می­‌کند تا به سرعت مشخصی برسد. در زمان توقف آسانسور نیز موتور سرعت را تا توقف کامل آسانسور کم می‌کند.
  2. موتور آسانسور دوسرعته: مانند موتور کولر آبی، تنها 2 سرعت دارد. این مدل با سرعت ابتدایی شروع به حرکت کرده و سپس به سرعت دوم می‌رسد. در زمان توقف نیز از سرعت دوم به سرعت اول رسیده و متوقف می‌شود. آسانسورهایی با موتور دوسرعته، به دلیل تغیرات ناگهانی سرعت موتور آسانسور هنگام ایستادن و حرکت کردن، دچار لرزش می‌شوند.

گفتیم آسانسورهایی که با موتور دوسرعته کار می‌کنند، هنگام ایستادن دچار لرزش می‌شوند. در صورت سنگین بودن کابین آسانسور، همین عامل باعث می‌شود که کابین آسانسور پایین‌تر از سطح توقف خود بایستد. در صورت خالی بودن کابین نیز، کابین آسانسور بالاتر از سطح توقف اصل خود خواهد ایستاد. حالا که می­‌دانیم در این حالت چرا چرا کابین آسانسور همسطح با طبقات نمی‌­ایستد، چطور می­‌توان آن را رفع کرد؟ همانطور که گفته شد این مشکل را با نصب ترمزهای قوی و حساس در آسانسور رفع کرد.

خرابی آسانسور

تنظیم بودن سیستم حرکتی و تابلو فرمان: 

توقف آسانسور به وسیله سنسورهای نصب‌ شده بر روی کابین آسانسور و آهنرباهای روی ریل آسانسور انجام می‌ شود ؛ به طوری که با عبور کردن آسانسور از مقابل آهنربای طبقه مورد نظر، پیغامی برای ایستادن آسانسور به تابلو فرمان فرستاده می‌ شود. در این مکانیزم، هرگونه اختلالی در رسیدن پیغام به تابلو فرمان و اجرای فرمان توسط دستگاه‌های مکانیکی باعث می‌ شود که کابین آسانسور هم‌ سطح طبقات قرار نگیرد . این اشکالات را می‌توان با تنظیم کردن تابلو فرمان و یا جا‌به‌جا کردن آهنربایی که برای ارسال فرمان توقف بر روی ریل قرار گرفته جبران کرد.

برای تنظیم کردن آهنربا باید یک نفر درون کابین آسانسور و نفر دیگر در چاه آسانسور باشد تا بتوانند با جا به جا کردن آهنربا کابین آسانسور را با سطح طبقات تراز کرد . 

تشخیص مشکل را به سرویسکار با تجربه بسپارید: 

معمولاً تشخیص علت تراز نشدن آسانسور و راهکار مناسب با آن کار آسانی برای یک سرویسکار باتجربه است، سرویسکاری که به مدد سال‌ها تجربه و سروکار داشتن با آسانسورها به‌خوبی رفتار آن ها را می‌‌شناسد و با هر نشانه‌ای به علت اختلال در عملکرد آن پی می‌ برد.

هم سطح نبودن آسانسور

اهمیت سرویس آسانسور در کاهش گیر کردن در آسانسور:

سرویس آسانسور به منظور بررسی کلی و دقیق قطعات نصب شده و نظارت مداوم بر عملکرد کلی سیستم انجام می گیرد. هر واحد آسانسور باید در فواصل زمانی معینی توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار بگیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. ممکن است خرابی قطعه ای به مرور زمان سبب فرسودگی و خرابی قطعه ای دیگر شود. به عنوان مثال فرسودگی سیم بکسل در صورتی که برای مدت طولانی بررسی نشود می تواند منجر به ایجاد خوردگی در فلکه‌ های کششی موتور و فلکه هرزگرد آن شود. همچنین اگر این مشکل پابرجا باشد و ترمز ایمنی آسانسور نیز تنظیم نباشد ممکن است سیم بکسل پاره شده و منجر به سقوط کابین آسانسور گردد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!