درباره چاه آسانسور

چاه آسانسور چیست:

به فضایی که ریل‌ها و دیگر تجهیزات آسانسور در آن نصب شده و کابین آسانسور در آن بالا و پایین می‌رود، چاه آسانسور می‌گویند. طراحی چاه‌آسانسور معمولاً به صورت مربع یا مستطیل انجام می‌شود و کابین آسانسور را محصور می‌کند. همچنین اکثر آسانسور‌ها به یک چاله آسانسور در زیر طبقه اول نیاز دارند. این گودال برای قرار دادن پایه ریل‌های آسانسور، سوراخ جک و پیستون و همچنین تجهیزات ضربه‌ای کابین ساخته شده است. در بیشتر موارد به یک نردبان کوچک نیز برای دسترسی به کف چاله، یک چراغ در گودال برای روشنایی، و همچنین یک گودال برای پمپاژ کف چاله آسانسور نیاز است.

ساخت چاه و چاله آسانسور در زمان ساخت اولیه ساختمان انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، چاه‌آسانسور به دلیل قرار گرفتن در کف سازه، ممکن است به زیر سطح آب برود. در این صورت، یک طرح ضد آب برای دیوار‌های گودال و همچنین یک سیستم پمپاژ مشخص شده است تا اطمینان حاصل شود که گودال آسانسور پر از آب نمی‌شود.

چاه آسانسور

تهویه در چاه آسانسور:

تهویه چاه آسانسور باید مناسب و مستقل باشد. چاه آسانسور نباید وسیله تخلیه هوای ساختمان باشد. حداقل مساحت دریچه تخلیه هوا باید برابر یک درصد مساحت مقطع چاه باشد. در صورتی که سرعت آسانسور بیش از ۲/۵ متر برثانیه باشد سطح تخلیه هوا باید حداقل ۰/۳ متر مربع باشد. سطح تخلیه هوا برای دو یا سه آسانسور در یک چاه ۰/۳ متر مربع باشد و برای چهار آسانسور به ۰/۴ متر مربع افزایش یافته و به نحوی محافظت شود که از نفوذ باران، برف، پرندگان و حیوانات دیگر به چاه جلوگیری شود.

تخلیه هوای چاه هر گروه آسانسور مستقل از چاه های گروه دیگر خواهد بود. بنابراین نباید بین آن ها ارتباط تخلیه هوا وجود داشته باشد. دریچه تخلیه هوا باید به صورت دستی عمل نماید. هوای چاهی که آسانسور ها را در خود جای داده و بیش از دو طبقه امتداد داشته باشد باید مستقیم یا از طریق موتورخانه به فضای آزاد تخلیه شود.

نکات مهم درباره چاه آسانسور:

تخمین تعداد چاه‌آسانسور مورد نیاز ساختمان:

قبل از جانمایی چاه‌آسانسور در ساختمان باید تعداد آسانسور مورد نیاز ساختمان تخمین زده شود. طبق مبحث 15 مقررات ملی ساختمان:

  • ساختمانی با ارتفاع قائم بیش از 7 متر (3 طبقه)  به حداقل یک آسانسور نیاز دارد.
  • ساختمانی با ارتفاع بیش از 28 متر (8 طبقه) به حداقل دو آسانسور نیاز دارد.

نکته: در یک ساختمان با تردد بالا، به تعداد آسانسور بیشتری نیاز است. در حالت کلی می توان 3 الی 4 آسانسور را در یک چاه کنار یکدیگر قرار داد. حداکثر به ازای هر دو آسانسور یک چاه در ساختمان در نظر بگیرید. وزنه تعادل و کابین آسانسور حتما باید در یک چاه قرار بگیرند.

چاه آسانسور

جانمایی چاه‌آسانسور:

در انتخاب محل آسانسور باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • سهولت دسترسی افراد: از نظر استاندارد حداکثر فاصله بین در ورودی ساختمان تا چاه‌آسانسور در هر طبقه برابر 40 متر است.
  • عدم مزاحمت برای ساکنین: حرکت آسانسور با سر و صدا ست بنابراین باید در محلی قرار گیرد که کمترین مزاحمت را ایجاد کند.
ابعاد چاه آسانسور بر اساس کاربرد کابین:

در یک رویکرد کلی انواع کابین آسانسور را بر اساس کاربرد به 3 دسته تقسیم می کنند:

  • کابین با قابلیت حمل صندلی چرخ دار (اغلب ساختمان های مسکونی) حداقل ابعاد 140cm در 110cm  با عرض باز شو حداقل 80cm
  • کابین با قابلیت حمل برانکارد (مراکز درمانی و ساختمان های اداری و تجاری) حداقل ابعاد 210cm در 110cm با عرض باز شو حداقل 90cm
  • کابین با قابلیت حمل تخت (بیمارستان ها) حداقل ابعاد 240cm در 140cm  با عرض باز شو حداقل 130cm

چاه آسانسور

تمیز نگه داشتن چاه آسانسور:

اگر زباله به درون چاه‌آسانسور نفوذ کند با آبی که معمولا وارد این گودال می‌‌شود مخلوط شده و باعث کثیف شدن چاه‌آسانسور می‌شود. تمیز نبودن چاه‌آسانسور می‌تواند برای تجهیزات نصب شده آسانسور مشکل ایجاد کند و باعث ایجاد نقص در آسانسور شود. برای تمیز کردن چاه‌آسانسور باید از تیمی که در این کار تخصص و تجربه دارند کمک گرفت. درغیر این صورت باعث ایجاد مشکل در امنیت مسافران می‌شود.

تکنسین‌های آسانسور برای بررسی نشتی‌های کوچک، بررسی لوله کشی‌ آسانسورهای هیدرولیک، بررسی جک‌های هیدرولیک، سیم کشی برق شامل چراغ و پریز برای اهداف کاری نیاز دارند که چاه‌آسانسور تمیز باشد. تا بتوانند به شکل صحیح کار خود را انجام دهند. برخی اوقات قطعاتی از آسانسور جدا شده و به درون چاه‌آسانسور منتقل می‌شود. در صورت مشاهده قطعه توسط تکنسین می‌توان جلوی خرابی‌های بزرگتر را گرفت و قطعات را جایگزین کرد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!