گاورنر آسانسور و کاربرد آن

گاورنر آسانسور چیست؟

گاورنر آسانسور یکی از قطعات مهم برای تامین ایمنی آسانسور است؛ زیرا در مواقعی چون سرعت بیش از حد آسانسور و یا پارگی سیم بکسل آسانسور عملکرد گاورنر آسانسور از سقوط آن جلوگیری می کند. به طور کلی هدف از طراحی این قطعه ممانعت از سقوط کابین آسانسور می باشد. سرعت فلکه گاورنر و سرعت کابین آسانسور در زمانی که حرکت کابین آسانسور عادی است با یکدیگر برابر می باشد.

گاورنر آسانسور

اگر به دلیل بروز خطا یا مشکل در آسانسور به صورت ناگهانی سرعت کابین افزایش یابد، قبل از رسیدن سرعت کابین به سرعت نامی ۱۱۵ درصدگاورنر سرعت حرکت را کُند می کند. این کار از طریق درگیر شدن فک‌ ها یا گیره‌ های پاندولی با دنده ‌های مخصوص و ثابت داخل گاورنرانجام می گیرد.

کاربرد گاورنر آسانسور:

نحوه کارگاورنر به این شکل است که هنگام افزایش بیش از حد سرعت آسانسور، گاورنراز طریق دنده ایمنی موجود بر روی کابین آسانسور و همچنین طناب گاورنر، باعث کاهش سرعت سقوط کابین و در نهایت توقف آن می‌شود. اگر بخواهیم جزئیات بیشتری را بررسی کنیم، به موارد زیر می‌رسیم.

  • در حالت نرمال و در زمان حرکت کابین آسانسور، سرعت فلکه گاورنربا سرعت حرکت کابین برابر است. در صورت بروز هرگونه خطا یا ایراد در سیستم آسانسور و افزایش سرعت ناگهانی کابین آسانسور، پیش از آنکه سرعت کابین به ۱۱۵ درصد سرعت نامی برسد، فک‌ها یا گیره‌های پاندولی داخل گاورنر با دنده‌های مخصوص و ثابتی که در آن وجود دارد، درگیر شده و در مرحله اول از ادامه حرکت کابین جلوگیری می‌کند.
  • وجود نیروی گریز از مرکز زیاد که در نتیجه افزایش سرعت کابین پدید می‌آید، باعث می‌شود که فک‌های گاورنر به سمت بیرون رانده شده و با لبه یا دنده‌های ثابت گاورنر برخورد کرده و گاورنر را متوقف کنند. در همین زمان پس از درگیر شدن فک‌های گاورنر آسانسور، میکروسوئیچ‌های فرمان قطع موتور آسانسور فعال شده و موتور را از حرکت باز می‌دارند. این میکروسوئیچ‌ها در کل مجموعه فلکه ته چاهک آسانسور، گاورنر موتورخانه آسانسور و یوک کابین متصل به سیم بکسل‌های گاورنر تعبیه شده‌اند.

گاورنر آسانسور

  • عملکرد این میکروسوئیچ‌ها به این گونه است که وقتی سیم بکسل‌ بصورت آزادانه در حرکت هستند، اهرم‌های توقف نیز با کمک فنرهای تعبیه شده در جای اولیه خود قرار می‌گیرند. پس از قفل شدن فلکه اصلی گاورنر، سیم بکسل‌ گاورنر اهرم‌های توقف را فعال کرده و باعث ارسال فرمان از سمت تابلو فرمان آسانسور به قسمت‌های مختلف ایمنی آسانسور می‌شود. پس از توقف موتور آسانسور و از حرکت بازایستادن آن، پاراشوت فعال شده و کابین آسانسور در هر ارتفاعی که قرار دارد ثابت می‌ایستد.

نحوه کار گاورنر در آسانسور:

در حالت کلی وقتی آسانسور بطور عادی در حال کار است ، سرعت خطی فلکه گاورنربا سرعت حرکت کابین آسانسور برابر است ولی اگر به هر دلیلی سرعت حرکت کابین آسانسور از سرعت تعریف شده ( مثلا ۱ متر بر ثانی ) بیشتر شود گاورنر آسانسور قبل از اینکه سرعت کابین به بیش از دو برابر یا بعبارتی قبل از اینکه به به سرعت ۱۱۵% سرعت تعریف شده برسد با درگیر شدن فکهای پاندولی با دنده های مخصوص پولی اصلی گاورنر باعث توقف اولیه کابین شده و همزمان با فعال شدن میکروسوئیچ های مخصوص فرمان قطع موتور نیز به موتور ارسال می شود تا موتور نیز از کار بایستد و همچنین سیستم پاراشوت آسانسور نیز فعال می شود و کابین آسانسور در هر جا از چاه آسانسور که باشد می ایستد.

البته لازم بذکر است که در مجموعه فلکه ته چاه آسانسور و گاورنر و همچنین یوک بالای کابین آسانسور، تعدادی میکروسوئیچ تعبیه شده است که این میکروسوئیچ جزء مدار سری استپ داخل چاه آسانسور می باشند و وظیفه آنها همانطور که اشاره شد این است که به محض افزایش سرعت آسانسور از سرعت تعیین شده، این کنتاکت ها یا میکروسوئیچ ها فعال شده و دستور قطع مدار برقی آسانسور را صادر می کنند.

گاورنرآسانسور در کدام قسمت سیستم آسانسور نصب می شود؟

اغلب گاورنر آسانسور در نزدیکی محل شاسی آسانسور ، روی  بتون سقف چاه آسانسور داخل موتور خانه توسط نصابان حرفه ای نصب می شود.

گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور بر روی سقف چاه و محل مورد نظر نصب شده  و سیم بکسل گاورنر روی فلکه انداخته می شود و این سیم بکسل ها از دو سوراخ مخصوص در بتون سقف به سمت پایین عبور داده می شود بگونه ای که یک سر این سیم بکسل در پایین در نزدیکی کف چاه و از روی فلکه ته چاه آسانسور عبور داده شده و مجددا به سمت بالا برمی گردد و بر روی کابین آسانسور به سر دیگر سیم بکسل می رسد و با اتصال به قطعه ای بنام استراکچر بر روی یکی از شانه های یوک بالای کابین آسانسور متصل و مستحکم می شود.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!