درباره یوک آسانسور چه می دانید؟

معرفی یوک کابین آسانسور:

برای پاسخ به سوال یوک کابین آسانسور چیست، باید گفت که این قطعه از جنس استیل یا فولاد با کیفیت است که کابین را به داخل، بالا و پایین حمل می کند. یوک جزو قطعات بسیار مهم کابین به حساب می آید. در ادامه پاسخ به سوال یوک کابین آسانسور چیست، لازم است بدانید که به طور کلی کابین آسانسور در دو مرحله ساخته می شود، مرحله اول در واقع طراحی اولیه است که قطعات دیجیتالی و پر اهمیت آن مانند یوک، ترمز اضطراری و… نصب و ساخته می شوند. مرحله دوم نوبت به طراحی و دیزاین کابین می رسد که در حقیقت مرحله ای ساده تر نسبت به مرحله اول است و بیش تر بر روی ظاهر و زیبایی تمرکز دارد.

یوک آسانسور

در حقیقت یوک همان قاب ماشین آسانسور است و هر دوی این کلمات به یک قطعه مشترک اشاره دارند که این قطعه بسیار مهم، یک ساختار فولادی دارد و قابلیت پشتیبانی و حمایت از کابین آسانسور و درب آن را به طور کامل دارد. یوک کابین، یک وسیله ایمنی نیز در نظر گرفته می شود و در زیر کابین آسانسور قرار می گیرد تا اگر سرعت آسانسور شما به طور دیوانه واری افزایش یافت، آن سرعت را کنترل و کابین را به سرعت متوقف کند.

باید گفت که این قاب ها، به همراه کنتاکت‌ های الکتریکی دنده ایمنی به شما عرضه می شوند که در نتیجه با استفاده از این قطعه، منبع تغذیه آسانسور را قطع می کند و موجب توقف حرکت کابین آسانسور خواهد شد و شما را از خطر جدی دور می سازد. اگر از یک نصاب آسانسور خوب و با مهارت کمک بگیرید، نصب و جایگذاری یوک ها چندان سخت نیست. بلکه بسیار ساده و سریع خواهد بود.

نحوه نصب یوک آسانسور:

برای نصب یوک آسانسور ابتدا باید یوک پایین توسط داربست یا یک وسیله نگهدارنده، فیکس شده و سپس ستون های چپ و راست نصب شوند. ستون ها باید توسط سیم یا بست فلزی به ریل های راهنمای کابین متصل شوند تا در زمان نصب کابین یا جا به جایی آن، از محل خود خارج نشوند. در مرحله بعد باید کابین را به درون چاه برده و یوک بالا را نصب کنید، بهتر است تا زمان نصب کفشک ها، موقتا از لاستیک های ضربه گیر استفاده کنید.

در بعضی مواقع به دلیل محدودیت یا کوچک بودن ورودی ساختمان باید کابین را جدا کرده و دوباره در چاهک آسانسور اسمبل کنید؛ در این صورت ابتدا سینی کابین، سپس دیواره های چپ و راست و سایر قطعات باید نصب شوند. البته این کار ممکن است در آینده موجب خمش و از تعادل خارج شدن کابین شود، بنابراین بهتر است در ایتدا اندازه ورودی ساختمان به خوبی محاسبه شود.

یوک آسانسور

ساختار یوک کابین:

همانطور که گفته شد یوک کابین باید از جنس فلز باشد که این فلز باید مقاومت بالایی داشته باشد. برای مونتاژ یوک آسانسور از پیچ و مهره استفاده می شود. این پیچ و مهره ها قدرت تحمل یوک را بیشتر می کند.

حتما در هنگام یوک آسانسور حتما دقت کنید که استانداردهای لازم را داشته و تضمین شده باشد. در غیر اینصورت ممکن است در هنگام استفاده از آسانسور، هزینه های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

ویژگی های یوک آسانسور:

  1. یوک آسانسور می بایست شامل مقاومت خوبی باشد چرا که باید در برابر فشارهای وارده از خود استقامت قابل قبولی را نشان دهد و از تعادل خارج نگردد.
  2. بالاترین میزان خیز استاندارد یوک و قطعات سکو بر طبق بار استاتیک وارد شده نمی بایست از میزان ۱٫۹۶۰ بیشتر باشد.
  3. یوک کابین و تمامی قطعات درگیر می بایست به شکلی طراحی و ترسیم گردند تا در برابر فشار و گشتاور های وارد شده بهترین عملکرد را از خود بروز دهند.
  4. یوک های طراحی شده بر اساس کارکرد و نوع استفاده آسانسور ها کاملاً متفاوت تولید می گردند. به طور مثال نمونه های طراحی شده برای آسانسور های باری، تجاری و مسکونی با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند.

یوک آسانسور

متریال ساخت یوک آسانسور:

از آنجایی که یوک کابین، وظیفه مهمی به عهده دارد، باید از متریال مقاومی ساخته شود تا بتواند وزن کابین و بار داخل آن را تحمل کند. یوک و پیچ و مهره های اتصال آن از فلز سخت و مستحکم مثل آهن ساخته می شوند و طراحی آنها به شکلی است که قدرت تحمل بار را داشته باشند.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

همین الان تماس بگیرید!