علت ترس از آسانسور:

بسیاری از افراد فکر می کنند که ترس آن ها از آسانسور تنها مختص به آسانسور می باشند و به اصطلاح فوبیای سوار شدن آسانسور دارند؛ این در حالی است که اینطور نبوده و معمولا ترس این افراد ریشه در یک مشکل کلی تر دارد اما در این موضوع خود را نشان می دهد. برای مثال کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی مشکلی است که یکی از علائم آن ترس از سوار شدن در آسانسور می باشد. افرادی که دارای این بیماری می باشند، نمی توانند در مکان ها کوچک یا بسته بمانند و ممکن است احساس خفگی به آن ها دست بدهد.

ترس از آسانسور

مشکلات کودکی علت ایجاد فوبیای آسانسور:

یکی از دلایل این فوبیا می تواند مشکلات کودکی فرد باشد. برای مثال ممکن است که شخص در کودکی به مدت طولانی در آسانسور گیر کرده یا تنها مانده باشد که همین امر می تواند عامل ایجاد اضطراب و نگرانی در آینده شخص باشد؛ به طوری که فرد در هنگام سوار شدن در آسانسور خاطرات قبلی خود را به یاد آورده و دچار استرس و حملات پانیک می گردد؛ همچنین باید گفت که تنبیه های غیر مناسب کودکان مثل حبس کردن آن ها در انباری، حمام تاریک و … نیز می تواند به این موضوع دامن بزند.

علائم ترس از آسانسور چیست؟

  1. مقاومت در برابر سوار شدن در آسانسور
  2. نگرانی شدید نسبت به خفگی
  3.  داشتن احساس ترس شدید از گیر افتادن و محدود شدن در فضا های بسته
  4. تمایل به قرار گرفتن در اماکن باز
  5. ترس شدید و غیر طبیعی از خراب شدن آسانسور و ماندن میان طبقات یا ترس از سقوط آسانسور
  6. داشتن احساس تنگی نفس زمان سوار شدن درآسانسور
  7. بی حال شدن، عرق کردن، ضعف، تپش قلب و تنفس نامنظم در هنگام استفاده از آسانسور
  8. داشتن احساس نگرانی و اضطراب بیش از اندازه پس از بسته شدن درب آسانسور
  9. ترجیح دادن پله برقی یا پله های معمولی به جای استفاده از آسانسور ها
  10. داشتن اضطراب در هنگام قرار گیری در اماکن بسته

ترس از آسانسور

راهکار های مقابله با ترس از آسانسور:

مراحل زیر ممکن است که بهترین و قطعی ترین درمان برای این موضوع نباشند اما در بسیاری از موارد بسیار کارآمد می باشند.

  • قدم اول:

سعی کنید در فاصله ای دور تر از آسانسور بایستید و بالا و پایین رفتن کابین آسانسور را نگاه کنید؛ همچنین باید سعی کنید به خودتان غلبه کنید و بگویید که همانطور که دیگران می توانند به راحتی از این وسیله استفاده کنند، شما هم می توانید این کار را به آسانی انجام دهید.

  • گام دوم:

اگر تنها از یک مدل خاص از آسانسور ها می ترسید آن را پیدا کنید، برای مثال آسانسور های خیلی بزرگ، خیلی کوچک، خیلی سربع، شیشه ای و …. .

  • گام سوم:

قبل از اینکه واقعا این کار را کنید، تصور کنید که کوتاه ترین مسیر ممکن برای انتخاب آسانسور است. باید تصور کنید. باید مثبت فکر کنید و ترس هایتان را بخاطر نیاورید.

  • گام چهارم:

سوار این آسانسور شوید و تنها یک طبقه به بالا یا پایین بروید. می توانید این کار را به همراه شخصی که به شما آرامش می دهد انجام دهید؛ سعی کنید در این زمان به چیز های دیگری فکر کنید و از حرکت آسانسور لذت ببرید.

  • گام پنجم:

خودتان را مجبور کنید تا صحنه‌های آرامش بخش را تصور کنید. اگر شما از آن دسته افرادی هستیدکه نمی‌توانید چنین چیز‌هایی را تجسم کنید، تکنیک‌های ساده‌ی ذهنی و تمرکز بر روی نفس کشیدن را یاد بگیرید.

غلبه بر ترس از آسانسور

  • گام ششم:

اگر شما توانستید که یک طبقه را حرکت کنید، پس حتما می توانید طبقات دیگر را هم با این وسیله بپیمایید. با این روش زمانی که شما در آسانسور هستید به مسائل منفی فکر نکرده و مثل افراد عادی از آن استفاده می کنید. تنها به یاد داشته باشید سوار آسانسور شدن طبق آمار و ارقام خطر بسیار کمتری نسبت به مسافرت با اتومبیل دارد. اشخاصی که دارای این مشکل هستند باید بتوانند به مرور زمان بدون فکر کردن به این مسائل سوار آسانسور شوند.

  • گام هقتم:

ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا بتوانید بر مشکل خود غلبه نمایید. اما موضوع مهم تنها این است که ترس را در خود از بین ببرید و بتوانید بر آن غلبه کنید. کلید موفقیت در این کار این است که بتوانید روی ذهن خود به خوبی تمرکز کنید و از افکاری که هر بار به سراغتان می‌آیند فرار کنید. بهتر است به خودتان یاد آوری کنید که این ترس، ممکن است بی دلیل و ساخته ذهن خودتان باشد.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!