همه چیز درباره آتش سوزی آسانسور و استفاده از آن

استفاده نکردن از آسانسور در هنگام آتش سوزی:

آسانسورها از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که صدور فرمان حرکت آن در اختیار مسافر است اما کنترل و توقف آن از اختیار مسافر خارج است. بنابراین ضروری است که از ایمنی و کارایی آن اطمینان لازم کسب شود. باید بدانید که هر آتشی برای شروع به سه عنصر نیاز دارد: اکسیژن، گرما و مواد سوختنی که نبود هر یک از آن‌ها کمک می‌کند که حریقی اتفاق نیفتد.

آسانسور ضد حریق

تمام روش‌های پیشگیری و اطفای حریق نیز بر همین اصل استوار است که از ورود یکی از این اجزا جلوگیری شود تا آتش به وجود نیاید. در زمان آتش‌سوزی هرگز برای خروج از آسانسور استفاده نکنید چرا که ممکن است در اثر آتش سوزی آسانسور متوقف و یا از کار افتاده باشد. بهتر است از پله‌های اضطراری و در صورت عدم وجود، از راه پله‌ها برای خروج و فرار استفاده کنید.

از لحاظ علمی یک آسانسور ضد آتش باید چگونه باشد؟

«جونیور فالکون» کارشناس سازمان استاندارد در این باره می‌گوید: یک آسانسور ضد آتش باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. کابل برق آسانسور باید از دیگر اجزای ساختمان مجزا باشد.
  2. در زمان آتش ‌سوزی آسانسور، درصورت قطع شدن برق ساختمان نباید برق آسانسور قطع شود.
  3. سیستم برق پشتیبان آسانسور باید همیشه فعال و آماده باشد.
  4. ساکنین ساختمان باید بتوانند در شرایط اضطراری از داخل داکت وارد چاه آسانسور شوند.
  5. برای این که از نفوذ آتش و دود به درون چاه آسانسور جلوگیری شود، باید راه‌رو طبقه‌ها مجهز به درهای ضد حریق باشند.
  6. در صورتی که دیوارهای چاه آسانسور، از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شوند، باید درب‌‌های لولایی همان درجه و در‌ب‌های اتوماتیک حداقل نصف آن درجه‌بندی را داشته باشند.
  7. انبار کردن هر گونه مواد که قابل اشتعال باشد، در چاه و موتور خانه ممنوع است.
  8. وجود وسایل اطفاء حریق مخصوص خاموش کردن آتش در موتورخانه‌ها الزامی است.
  9. در طبقه هم‌کف و یا در پایین‌ترین نقطه از ساختمان، باید داکتی برای جریان هوا در نظر گرفته شود که مسیر کاملا منحصر‌به‌فردی داشته باشد؛ تا در زمان بروز حادثه آتش‌ سوزی و نفوذ دود به چاه، هوای تازه از داکت وارد کابین شود.

آسانسور و آتش سوزی

استفاده از آسانسور هنگام آتش سوزی:

کارشناسان آتش‌نشانی می‌گویند: استفاده از آسانسور برای حمل‌ونقل هنگام آتش سوزی هرگز درست نیست اما از آن‌جایی که طی کردن پله‌ها برای برخی از افراد مانند سالمندان یا افراد بیمار مشکل است باید از آسانسور استفاده شود. این موضوع حتی در یک ساختمان دو طبقه نیز صادق است. درست نبودن این کار به این دلیلی است که چاه آسانسور ممکن است در معرض دود حاصل از آتش سوزی باشد و به صورت دود کش طبیعی عمل کند.

بنابراین دود ممکن است از این طریق به سرنشینان داخل کابین برسد. نکته دیگر این است که حرکت آسانسور در ساختمان می‌تواند مانند پمپ عمل کند و هوا را به اطراف هل دهد و سبب گسترش آتش شود. به همین منظور قوانینی از طرف سازمان استاندارد برای زمانی که آتش سوزی در آسانسور اتفاق افتاده، ابلاغ شده که رعایت آن برای همه الزامی است.

  • برخی از این قوانین عبارتند از:

  • دیواره‌ داخلی چاه آسانسور به طور کامل باید از مصالح مقاوم در برابر حریق ساخته شود که حداقل بتواند ۳ ساعت در برابر آتش سوزی آسانسور مقاومت داشته باشد.
  • ورودی‌های آسانسور باید مجهز به در‌های محافظت شده در برابر آتش سوزی کابین آسانسور باشد که حداقل بتواند تا ۵ ساعت در برابر آتش مقاومت کند.
  • موتورخانه آسانسور باید دارای دیوار مجزا از پوشش ضد حریق باشد که بتواندحداقل ۳ ساعت در برابر آتش داشته مقاومت کند.

آسانسور و آتش سوزی

  • برق اضطراری برای حداقل یکی از آسانسور‌های ساختمان (آسانسور آتش‌نشانی) تعبیه شده باشد تا در زمان آتش ‌سوزی آسانسور باعث کمک رسانی سریع‌تر شود.
  • آسانسور در طبقات غیر مسکونی مجهز به لابی باشد.
  • وسایل اطفاء حریق در موتور خانه آسانسور وجود داشته باشد تا در زمان آتش ‌سوزی آسانسور بتوان از موتور و سیستم لیفت (بالابر) محافظت کرد.
  • تعبیه کردن برق اضطراری برای یک ساختمان هنگام آتش ‌سوزی آسانسور ضروری است. باید حداقل یک آسانسور در ساختمان از برق اضطراری تغذیه شود.
  • این سیستم باید به طور خودکار فعال شود و امکان انتخاب آسانسور را در اختیار شما بگذارد.
  • تمام پاگردهای آسانسور باید بدون مانع و در‌های قفل‌دار باشند.
  • دوربندی آسانسور و پلکان در طبقات هم‌کف و زیرزمین با پوشش ضد حریق الزامی است.
  • در صورت فعال بودن آسانسور آتش‌نشانی باید امکان استفاده از آن در زمان آتش‌ سوزی آسانسور و از کارافتادگی آسانسورهای دیگر در طبقات امن (حفاظت شده) وجود داشته باشد.

برای دریاقت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!