بررسی آسانسورهای کششی

آسانسور کششی چیست؟

نخستین بار در روم باستان به منظور حمل و نقل اجسام، بار و مصالح ساختمانی در ساخت و ساز ها از وسایلی مشابه آسانسور های کششی استفاده می کردند. پس از مدتی به منظور انجام این جایجایی ها از نیروی بخار آب به کمک اتاقک هایی استفاده می کردند. با گذشت زمان، بخار آب جای خود را با روغن عوض کرده و آسانسور های هیدرولیک به وجود آمدند. سپس استفاده از نیروی اصطکاک بین سیم بکسل و قرقره برای بالا بردن اجسام بود که آسانسور های کششی را به جهان معرفی نمود.

آسانسور کششی

انواع آسانسور های کششی:

  • آسانسورهای کششی Geared:

این‌ مدل آسانسور ها متشکل از گیربکسی می باشند که به موتور وصل بوده و چرخی را که سیم بکسل را به حرکت در آورد را می‌ راند. آسانسور های کششی Geared می توانند با سرعت بین ۱.۷ تا ۲.۵ متر بر ثانیه حرکت کنند. بیشترین مسافتی که آسانسور های کششی Geared می‌توانند طی کنند، حدود ۷۶ متر است؛ لذا این‌ مدل از آسانسور ها بیشتر در ساختمان‌ های کوتاه تا نیمه‌ مرتفع استفاده می گردند. بیشترین وزنی که آسانسور های Geared می‌توانند تحمل کنند، حدود ۱۳۶۰۰ کیلوگرم بوده و هزینه‌ نصب آن ها در مقایسه با آسانسور های Gearless کمتر است.

  • آسانسورهای کششی Gearless:‌

در این مدل آسانسور ها گیربکس به کار نرفته و سرعتشان تا ۲.۵۳ متر بر ثانیه بالا می رود. آسانسور های کششی Gearless دارای سیم بکسلی می باشند که به بالای کابین آسانسور متصل بوده و به دور فلکه برای به حرکت در آوردن آسانسور پیچیده شده است. یک سر این سیم بکسل ها به وزنه برای به ‌دست آوردن تعادل و ثبات سیستم مکانیکی متصل شده است. در ساختمان های مرتفع از این گونه آسانسور های کششی استفاده می گردد.

  • آسانسور های روملس:

این نوع آسانسور ها به طور معمول از نوع کششی بوده و بدون موتورخانه نام دارد موتور آسانسور کششی روملس در داخل چاهک قرار دارد؛ آسانسور روملس جایگزین مناسبی برای آسانسور های قدیمی و سنتی به حساب می آید. عدم احتیاج به موتورخانه، دسترسی راحت به کلیه تجهیزات در داخل چاه آسانسور، کاهش چشمگیر مصرف برق، انجام سرویس راحت، نصب سریع آسانسور، کم حجم بودن قطعات و لوازم، صدای ترمز خیلی کم و سازگاری با محیط زیست از مزایای این آسانسور ها به حساب می آید.

آسانسور های کششی

مزایای آسانسور های کششی:

  • سرعت بالا از مهمترین مزایای آسانسور کششی محسوب می‌شود. سرعت در آسانسور های کششی به بیش از 2/5 متر بر ثانیه می‌ رسد و این در حالی است که حداکثر سرعت در آسانسور های هیدرولیکی 1 متر بر ثانیه است.
  • حرکت نرم و روان و استفاده از سرعت دلخواه نسبت به ارتفاع ساختمان از دیگر مزایای این آسانسور ها می باشد.
  • سادگی سیستم فرمان آسانسورهای کششی و فراوانی قطعات یدکی آسانسور های کششی از مهم ترین مزایای آن ها به حساب می آید.

معایب آسانسورهای کششی:

  • یکی از مشکلات این آسانسور ها این است که فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور های کششی معمولاً بیشتر و بزرگ‌ تر از آسانسور های هیدرولیکی با همان ابعاد می باشد. 
  • قیمت بالا در کنار کم بودن میزان بهره‌وری و مصرف انرژی بیشتر آسانسور های کششی، از معایب آن در برابر آسانسور هیدرولیکی است که به دلیل عملکرد متفاوت این دو آسانسور با یکدیگر است.
  • نصب و راه اندازی این آسانسور ها بسیار سخت‌ تر و پیچیده‌ تر از آسانسور های هیدرولیکی است که بسیاری را در انتخاب، دچار مشکل می‌ کند.
  • به دلیل سخت بودن دسترسی به بخش‌های داخلی آسانسور، تعمیر و نگهداری آسانسورهای کششی از معایب آن شمرده می‌شود.
  • هزینه اولیه بیشتر آسانسور های کششی نسبت به آسانسور های هیدرولیکی از دیگر معایب آن‌ ها به شمار می‌ آید.

کاربرد آسانسورهای کششی:

از آنجایی که آسانسورهای کششی سرعت بالاتری داشته و قابلیت جابجایی تا ارتفاع بیشتر را دارند، از آن ها در برج‌ ها و ساختمان‌ های بلند و نیمه بلند، استفاده می گردد. همچنین برای سازه‌ هایی که در عمق زیاد زمین رفته و به صورت زیرزمینی احداث می‌ شوند، نیز کاربری دارند. سرعت بیشتر آسانسور زمانی که تعداد طبقات زیاد است مسئله بسیار مهمی است. بهتر است برای سازه های کوتاه و ساختمان های چند طبقه و پرتردد از آسانسور های هیدرولیکی که قدرت حمل بار بیشتر و تعمیر و نگهداری ساده‌ تری دارند، استفاده شود.

آسانسور کششی چیست

آسانسور کششی بهتر است یا هیدرولیکی؟

ممکن است بسیاری از افراد بر سر دو راهی انتخاب نوع آسانسور متوقف شده باشند. لازم به ذکر است که اگر ساختمان کمتر از 10 طبقه است و تردد زیادی در آن انجام می‌شود، بهترین گزینه آسانسور هیدرولیک است. اگر سازه‌ای از پیش ساخته شده و قدیمی است و اکنون نیاز به آسانسور در آن دیده می‌شود، به دلیل نصب راحت‌ تر و عدم نیاز به حفر چاه و قابلیت اجرای آسانسور شیشه‌ ای، از نوع هیدرولیک استفاده کنید ولی اگر سازه بلندتر از 10 طبقه است و تراکم واحد در آن کم است بهترین گزینه آسانسور کششی است.

در کل، آسانسور های هیدرولیکی برای وزن بالا و مسافت کم و آسانسور های کششی برای وزن پایین و مسافت‌ های طولانی مناسب‌ ترند.

برای دریافت مشاوره بیشتر با گروه صنعتی غدیر در تماس باشید.

 

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!