انواع آسانسور و نوع ساخت آن ها

آسانسور 

آسانسور ها امروزه بسیار پر کاربرد و محبوب شده اند. آسانسور ها برای حمل و جا به جایی افراد و وسایل، به صورت عمودی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل ساخته شدن مراکز و ساختمان های مرتفع و پیشرفته، ساخت انواع آسانسور ها مسئله ای ضروری شده است. آسانسور ها بر اساس کاربرد و محل نصب آن ها، انواع مختلفی دارند. در ادامه انواع آسانسور ها و نحوه ساخت آن ها را بررسی خواهیم کرد. 

موارد مهم در ساخت آسانسور ها 

برای ساخت آسانسور ها باید به برخی از موارد توجه کرد. آسانسور ها با توجه به برخی موارد ساخته می شوند. این موارد باعث می شوند انواع مختلفی از آسانسور ها با کاربرد های متفاوتی نیز داشته باشیم. بنابراین ساخت آن ها با توجه به موارد زیر صورت می گیرند:

  1. استفاده های ویژه از آسانسور 
  2. نوع ساختمان 
  3. محل قرار گیری خود آسانسور 
  4. بر اساس ساز و کار چاله آسانسور 
  5. با توجه به ارتفاع ساختمان 

انواع آسانسور

انواع آسانسور ها (مکانیزم چاله)

اگر بخواهیم آسانسور ها را بر اساس ساز و کار چاله آن ها تقسیم بندی کنیم، به نتیجه زیر می رسیم: 

  1. آسانسور های هیدرولیک 
  2. آسانسور های بالا برنده 
  3. آسانسور های شیشه ای 
  4. آسانسور های کششی 

انواع آسانسور ها (نوع کاربرد)

اگر بخواهیم آسانسور ها را از لحاظ کاربرد آن ها تقسیم بندی کنیم، به نتیجه زیر می رسیم:

  1. آسانسور قایق 
  2. آسانسور های حمل و نقل یا بار بری 
  3. بالابر ها 
  4. آسانسور های مربوط به صحنه های نمایش 
  5. آسانسور های مخصوص برای حمل بار های کوچک 
  6. آسانسور های پیاده رو ها 

آسانسور قایق 

همانطور که از اسم آن ها مشخص است، این نوع آسانسور ها قایق و کشتی ها را جا به جا می کنند. این آسانسور ها قایق و کشتی ها را در جای خود حرکت می دهند. در واقع آن ها به عنوان یک سیستم جایگزین برای سیستم قفل معمولی، استفاده می شوند. کاربرد این نوع آسانسور ها به نوعی است که بیشتر می توان آن ها را در کانال ها مشاهده کرد.

آسانسور های مربوط به صحنه های نمایش

در صحنه های نمایش مربوط به تئاتر ها و یا اجرا های زنده از این نوع آسانسور ها که معمولا هیدرولیکی هستند، استفاده می کنند. در واقع کار آسانسور های مربوط به صحنه های نمایش، بالا و پایین بردن اجرا کنندگان و بازیگران صحنه است. در برخی از سالن های موسیقی، تئاتر و رادیو سیتی هایی که دارای شهرت بسیاری هستند، چهار دستگاه از این نوع آسانسور ها وجود دارد. کاربرد این چهار دستگاه به طوری است که می توانند تمامی ارکستر ها و بازیگران را جا به جا کنند. 

انواع آسانسور

آسانسور های پیاده رو ها 

از آسانسور پیاده رو ها اصولا برای حمل و نقل کالا ها و محصول ها استفاده می شود؛ به این صورت که این آسانسور ها محصولات را به زیر زمین و همچنین به روی سطح پیاده رو ها منتقل کرده یا آن ها را جا به جا می کنند. این آسانسور ها به طور مستقیم بر روی پیاده رو ها باز می شوند. استفاده از این وسیله باعث می شود یک عملیات بارگیری و تخلیه ساده و سریع انجام شود. در واقع این نوع آسانسور ها، نوعی وسیله حمل و نقل بوده و شبیه به آسانسور های حمل و نقل هستند. 

آسانسور های شیشه ای 

  • آسانسور شیشه ای چیست؟ 

آسانسور های شیشه ای، آسانسور هایی هستند که قسمتی از کابین آن ها از جنس شیشه است. اصولا به دلیل زیبایی که دارند، این نوع آسانسور ها در نمای ساختمان ساخته می شوند. امروزه به دلیل پیشرفت صنعت شیشه، شیشه ها در بسیاری از کار ها مورد استفاده قرار می گیرند. آسانسور های شیشه ای به دلیل زیبایی که دارند یکی از مهم ترین رکن ها در زیبا سازی ساختمان و سازه ها هستند. این نوع آسانسور ها علاوه بر زیبایی و جا به جایی افراد، به شما این امکان را می دهند که هنگام جا به جایی بتوانید محیط بیرون از آسانسور را نیز مشاهده کنید. 

  • ابعاد آسانسور های شیشه ای 

آسانسور های شیشه ای با توجه به ظرفیت و محیطی که در آن نصب می شوند، می توانند ابعاد متفاوتی داشته باشند. به طور کلی ابعاد آسانسور طبق شرایط زیر قابل تغییر است. 

  1. قدرت موتور استفاده شده در آسانسور های شیشه ای باعث می شود در ابعاد و قطعات آسانسور نیز تاثیر گذاشته شود. 
  2. برای طراحی آسانسور های گرد، 30 تا 40 درصد فضای بیشتری نسبت به ابعاد باقی آسانسور ها نیاز است. 
  3.  ابعاد آسانسور های شیشه ای کششی بیشتر از آسانسور های شیشه ای هیدرولیکی است. 
  4. ابعاد آسانسور های شیشه با توجه به نوع آسانسور شیشه ای متغیر است. 
  • جنس شیشه استفاده شده در آسانسور های شیشه ای 

در ساخت آسانسور های پاناراما یا شیشه ای، شیشه هایی از جنس لمینت استفاده می شود. این نوع شیشه ها همان شیشه هایی هستند که در جلوی ماشین نیز وجود دارند. این نوع شیشه ها دارای طول عمر مفید بسیار بالایی هستند. شیشه های لمینیت با گذشت زمان دچار رنگ پریدگی و فرسودگی نمی شوند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایلی که از این نوع شیشه برای ساخت آسانسور های پاناراما استفاده می شود، این است که این نوع شیشه در مقابل ضربه بسیار مقاوم است. این نوع از شیشه ها به سختی می شکنند و حتی اگر هم بشکنند ریزشی در آن ها بوجود نمی آید و سر جای خود می مانند. در اثر شکستن این نوع شیشه آسیبی به کسی وارد نمی شود. علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر مزایای این شیشه ها این است که به راحتی قابل شست و شو هستند؛ همچنین در این نوع شیشه در اثر سایش خط و خشی ایجاد نمی شود.

انوع آسانسور

  • آسانسور شیشه ای خانگی 

معمولا از آسانسور های پاناراما یا شیشه ای در مکان های تجاری، مراکز خرید و هتل ها استفاده می شود. در برخی موارد ممکن است ساختمان های مسکونی نیز از آسانسور های شیشه ای استفاده کنند. در ادامه برخی از ویژگی های آسانسور های شیشه ای خانگی را بررسی می کنیم. 

  1. حداکثر فاصله ای که می توانند افراد را جا به جا کنند 15 متر است. 
  2. این نوع آسانسور ها تنها قابلیت جا به جایی حداکثر تا 6 نفر را دارند. 
  3. اندازه کابین آسانسور شیشه ای خانگی از 70 سانتیمتر تا حداکثر 140 سانتی‌متر

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با مشاوران ما می توانید با گروه مهندسی صنعتی غدیر در ارتباط باشید. 

 

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!