همه چیز درباره تابلوفرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

به مرکز کنترل و پردازش اطلاعات در آسانسور، تابلوفرمان می گویند. این قسمت در موتورخانه نصب می گردد و یکی از مهم ترین قطعات آسانسور به حساب می آید. در کشور ما شرکت های مختلفی اقدام به طراحی و تولید این قطعه نموده اند. توجه به کیفیت تابلو، برند تابلو و نوع درایو از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. اکنون تابلو فرمان های دوسرعته در کشور جایگاهی نداشته و در استاندارد جدید تمامی آسانسور های نصب شده باید به صورت ۳vf (درایودار) مورد نصب و راه اندازی قرار گیرند.

تابلوفرمان آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور:

تابلو فرمان ها به انواع تابلوهای درایودار vvvf، تابلوهای گیرلس  Gearless، تابلوهای دو سرعته تلفیقی (با نجات اضطراری)،  تابلوهای دو سرعته  AC2، تابلو های درایو دار تلفیقی (با نجات اضطراری)، تابلو های گیرلس Gearless تلفیقی (با نجات اضطراری)، تابلو نجات اضطراری Blackout، تابلو های هیدرولیک hydraulic تلفیقی (با نجات اضطراری) و تابلو های هیدرولیک hydraulic و … تقسیم می شوند؛ اما متداول ترین توع آن ها تابلو کنترل درایودار (VVVF و یا ۳vf) تک سرعته و تابلو فرمان دو سرعته می باشند.

  • نحوه عملکرد تابلو فرمان تک سرعته در آسانسور:

تابلو فرمان تک سرعته را به دلیل دارا بودن درایو که یک سیستم کنترل کننده پیشرفته می باشد، تابلو فرمان درایو دار نیز می نامند. درایو، وظیفه حرکت و توقف کابین آسانسور به شکل کاملا کنترل شده و نرم بدون هیچ گونه شوک را بر عهده دارد. به آسانسور هایی که دارای تابلو فرمان و موتور آسانسور تک سرعته می باشند به اصطلاح آسانسور تک سرعته، VVVF ۳VF می گویند. میزان مصرف برق تابلو فرمان های تک سرعته نسبت به دو سرعته کم است و حرکت این نوع آسانسور ها بسیار آرام و بدون ضربه می باشد.

  • نحوه عملکرد تابلو فرمان دو سرعته در آسانسور:

موتور های آسانسور دو سرعته توسط تابلو فرمان دو سرعته راه اندازی می شوند. یکی از تفاوت های بین آسانسور دو سرعته و تک سرعته نحوه ایستادن و حرکت کابین می باشد. در این نوع سیستم از یک موتور گیربکس دو سرعته، با سرعت های دور تند و دور کند استفاده می شود. هنگامی که کابین شروع می کند، موتور آسانسور با دور تند راه اندازی می شود و به هنگام نزدیک شدن به طبقه مورد نظر سرعت کابین به دور کند کاهش تغییر می یابد و در مقصد متوقف می شود.

در زمان نصب تابلو فرمان دو سرعته و تک سرعته به شرایط موتورخانه محل نصب تابلو فرمان دقت نموده و آن را در جایی نصب کنید که از تابش مستقیم نور خورشید دور بماند. مطابق استاندارد ۱ – EN81 درجه حرارت موتورخانه باید محدود به حداقل ۵ و حداکثر ۴۵ درجه سانتیگراد شود. بهتر است از ابزار سرمایشی همچون تهویه موتورخانه در  موارد پرترافیک و  فصل گرما  استفاده گردد. برق رسانی به موتورخانه آسانسور باید به وسیله یک کابل مستقل با قطر مناسب انجام گیرد.

تابلو فرمان

وظایف تابلوفرمان آسانسور:

  • کنترل سرعت آسانسور:

یکی از مهم ترین مواردی که از وظایف تابلوفرمان ها می باشد، کنترل سرعت می باشد. جابه‌جایی و سرعت در حمل و نقل امروزه یکی از بزرگ ترین دغدغه های انسان محسوب می شود، به همین علت سعی بر آن بوده است تا در آسانسور ها تا حد ممکن از سرعت بیشتر استفاده شود تا مسافران و یا کابین به همراه بار سریع تر به مقصد برسد.

سرعت آسانسور ها معمولا در حداکثر حالت خود یک متر برثانیه می باشد اما این مقدار در سازه های بزرگ و بلند مانند برج میلاد تهران متفاوت می باشد، اما فرض بر این است که سازه ما دارای طبقات معمولی و عادی است در این صورت آسانسور ما 1 متر برثانیه سرعت خواهد داشت.

  • فرمان پذیری از کابین آسانسور:

وظیفه اصلی دیگر، فرمان بردن تابلو و اعمال فرمان کابین به موتور و در نهایت حرکت آسانسور می‌باشد، پس در این حالت آسانسور ما با توجه به فرمان کاربر که در داخل کابین و یا در طبقات است با استفاده از تابلو آسانسور به سیستم الحاق می‌ شود و آسانسور شروع به حرکت می‌کند.

  • تعیین جایگاه آسانسور:

می توان گفت از وظایف دیگر تابلو آسانسور نمایش دقیق جایگاه آن در طبقات مختلف و همچنین وضعیت آسانسور در آن طبقه می‌ باشد؛ برای مثال ممکن است در طبقه 5 درب باز باشد در این صورت فرمان توسط تابلو به نمایشگر که در تمام طبقات نصب است ارسال می‌شود.

تابلو فرمان آسانسور

  • جهت حرکت آسانسور:

تعیین سوی حرکت به بالا یا پایین در راستای عمود توسط تابلو فرمان امکان پذیر است. از موارد دیگر می توانیم به حفاظت از سیستم در هنگام بالا و پایین شدن ولتاژ برق اشاره کنیم که در این قسمت تابلو فرمان به عنوان یک محافظ در مقابل جریان برق عمل خواهد کرد و در نهایت اجازه ورود ولتاژ بالا را به سیستم موتور آسانسور نخواهد داد.

برای دریافت مشاوره بیشتر با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!