همه چیز درباره فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟

فلکه هرزگرد آسانسور که با نام فلکه کششی هم شناخته می شود، به قرقره ای می گویند که به منظور انتقال دادن قدرت موتور و حرکت سیم بکسل به کار می رود. نیروی کششی ایجاد شده در اثر اصطکاک بین سیم بکسل و سطح شیار های فلکه می باشد. باید اینطور گفت که فلکه هرزگرد یکی از اصول اساسی سیستم تعلیق آسانسور به حساب می آید. 

فلکه هرزگرد

انواع فلکه هرزگرد:

فلکه های هرزگرد آسانسور به دو نوع فلکه‌ های هرزگرد انحرافی و فلکه‌ های هرزگرد ثانویه تقسیم می شوند. اگر آسانسور از نوع gearless باشد از فلکه هرزگرد ثانویه استفاده می شود که در قسمت زیر موتور تعبیه می شود. اما در صورتی که آسانسور از انواع دیگر باشد از فلکه هرزگرد، به منظور تغییر جهت سیم‌بکسل و هدایت آن ها استفاده خواهد شد. شیار هایی که در فلکه هرزگرد وجود دارند، کشش ایجاد نکرده و سیم‌ بکسل‌ ها را هدایت می‌ کنند.

مشخصات کلی فلکه هرزگرد آسانسور:

  • قطر فلکه هرزگرد آسانسور:
نسبت بین قطر گام فلکه هرزگرد حداقل 40 می باشد و این موضوع با بند 9-2-1 استاندارد ملی آسانسور، Bsو 17.1A مطابقت دارد. حداقل نسبت بین قطر گام فلکه کششی و قطر اسمی سیم بکسل باید برابر 30 در 5655Bs و 32 در  17.1A باشد.
  • جنس و مواد فلکه هرزه گرد آسانسور:
می توان اینطور گفت که معمولا از چدن به منظور فلکه استفاده می شود زیرا دارای قابلیت ریخته گری خوب، استحکام فشاری بالا، مستهلک ارتعاش، خواص لغزشی خوب، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و نیز مقاومت به خوردگی بالا می باشد.
سختی فلکه ریخته گری شده، بستگی به ترکیب شیمیایی آن دارد. برای مثال کلاس 40# (دارای استحکام کششی 40000psi) از سختی 180 تا 210 برینل برخوردار است. برای فلکه هرزگرد و پولی سیم بکسل حداقل سختی بین 160 تا 200 برینل قابل قبول است اما برای فلکه کششی به حداقل سختی بیشتری نیاز است که برای این منظور می توان از عملیات حرارتی یا سختی سنجی استفاده نمود. روشن است که سختی شیار فلکه از سطح آن کمتر است، در فلکه های عملیات حرارتی شده، سطح بیرونی فلکه باید از سختی قابل قبولی برخوردار باشد.
 
فلکه هرزگرد آسانسور

زمان تعویض فلکه هرزگرد آسانسور:

زمان تعویض فلکه هرز گرد هنگامی است که فلکه آسانسور شما دچار خوردگی شده باشد. در شرایطی که بلبرینگ فلکه دچار مشکل شود، برای مثال ترک بردارد، امکان تعویض بلبرینگ هم وجود دارد اما بهترین راه این است که فلکه را تعویض نمایید تا بیشتر به صرفه باشد. فلکه هرز گرد ذاتاً نرم‌ تر از فلکه اصلی است، زیرا فلکه اصلی که بیشتر فشار بر آن است، از فولاد ضد سایش با توانایی تحمل فشار بالا ساخته شده است. پس مقرون‌ به‌ صرفه نیست که جنس فلکه هرزگرد نیز چنین کیفیتی داشته باشد. همانطور که می دانید، هرزگرد زودتر از فلکه اصلی دچار خوردگی می شود.

نحوه نصب فلکه هرزگرد:

با توجه به موارد زیر، در هنگام نصب فلکه هرزگرد، نصب و حرکت آسانسور ها بدون مشکل انجام می گردد:

  • مطابقت با استاندارد ملی:

نصب فلکه هرز گرد باید کاملا طبق استاندارد ملی نصب آسانسور انجام پذیرد.

  • طراحی فلکه هرزگرد:

طراحی فلکه هرز گرد باید با توجه به سرعت آسانسور و بار اسمی آسانسور و همینطور متناسب با قطر فلکه موتور آسانسور باشد.

  • مقاومت هرزگزد:

فلکه هرزگرد باید در برابر تنش های خمشی و پیچشی بسیار مقاوم باشد تا عملکرد آسانسور در ایمنی کامل باشد.

  • زاویه بین فلکه هرزگرد و فلکه گیربکس:

زاویه آلفا بین فلکه هرزگرد و فلکه گیربکس موتور آسانسور باید کامل و دقیق محاسبه و رعایت شود.

  • بلبرینگ فلکه هرزگرد:

بلبرینگ فلکه هرزگرد باید در محل خود کاملا مهار شود و هیچگونه لقی نداشته باشد.

  • سالم بودن فلکه هرزگرد:

وجود هر گونه  ترک و ناصافی در فلکه هرزگرد را  حتما بررسی کنید چون که امکان دارد هنگام فرایند ماشینکاری معیوب یا ترک خورده شده باشد.

  •  شیار های فلکه هرزگرد:

شیار های فلکه هرزگرد آسانسور باستی حتما بزرگتر از قطر سیم بکسل باشد تا از استهلاک سیم بکسل ها کم کند.

فلکه هرزگرد آسانسور

  • نصب فلکه هرزگرد:
  1. فلکه هرزگرد نیز باید به صورتی نصب شود که هیچ لقی یا لنگی نداشته باشد.
  2. پس از فیکس  فلکه هرزگرد در داخل شفت آن و سپس قرار دادن آن بر روی یک تکیه گاه کاملا دقت کنید تا هیچگونه  لنگی یا لقی نداشته باشد.
  3. هنگام نصب فلکه، محور بلبرینگ آن با محور فلکه هرزگرد دقت داشته باشید تا کاملا  هم راستا باشد.
  4. پس از نصب کردن فلکه هرزگرد حتما یاتاقان های آن را روغنکاری نمایید تا بهتر کار کند.
  5. صافکاری و پرداختکاری شفت فلکه راحتما خوب بررسی کنید چون که اگر مشکلی در شفت وجود داشته باشد سبب خرابی بلبرینگ و خوردگی شفت خواهد شد.

برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!