همه چیز درباره لقمه ریل آسانسور

لقمه ریل آسانسور چیست؟

در تعریف این قطعه باید گفت که لقمه یا بست آسانسور و وزنه تعادل، تابع نوع آسانسور و طول ریل می باشند. یک نکته بسیار مهم که در رابطه با بست آسانسور وجود دارد، این است که در صورتی که از نصب و راه اندازی آسانسور، سال ها گذشته باشد و حتی در صورت نشست ساختمان و تحت فشار و خمش قرار گرفتن ریل های آسانسور، بست ها همچنان می بایست ثابت و در جای خود محکم باقی بمانند و هیچگونه صدمه ای نبینند.

لقمه ریل آسانسور

البته بهتر است که به نکته قبلی این مطلب را اضافه کنیم که ممکن است در اثر تغییر درجه حرارت و انبساط طولی خمش ریل رخ دهد که حتی در چنین وضعیتی نیز لقمه ریل ها یا بست آسانسور نباید تحت تأثیر نیرو ها قرار بگیرند و در جای خود شل بشوند.

نکته مهم در رابطه با لقمه ریل آسانسور:

در ساختمان هایی با ارتفاع بیشتر از ۴۰ متر در اثر نشست مصالح و بتن و حتی جابه جایی بار سنگین توسط کابین آسانسور و یا تغییر درجه حرارت محیط، ریل ها باید بتوانند انبساط طولی داشته باشند و داخل لقمه ریل سرخورده و بصورت عمودی جا به جا شوند، ‌برای این منظور می بایست از بست خاصی که به طور رایج با نام بست فنری نام برده می شود، استفاده شود. این نوع لقمه ریل آسانسور (بست آسانسور) در سایز ها و اندازه های مختلفی توسط سازندگان بر اساس بازار مصرف برای مهندس های طراح و نصاب راه انداز های آسانسور، تولید می شود.

ساختمان هایی با ارتفاع بلند که در مکان های زلزله خیز ساخته می شوند و برج های مخابراتی که در حال ارتعاشات و نوسان مداوم هستند یا حتی به دلیل ویژگی کاهش حجم بتن به کار رفته در ساختمان که در اوایل ساخت کاهش حجم بیشتر است و رفته رفته این کاهش حجم کمتر می شود و حتی ایجاد خمش در ریل آسانسور که معمولا به دلیل آزاد بودن سر و انتهای ریل در داخل چاه حداکثر فشار نیروی اصطکاکی در براکت های وسط چاه صورت می گیرد، به دلایل ذکر شده در این متن ما مجبوریم که از لقمه ریل هایی در آسانسور بهره ببریم که بتواند تمامی مشکلات را پوشش داده و همچنین از اصطکاک کمتری برخوردار باشد.

لقمه ریل

محاسبه تعداد لقمه مورد نیاز هر آسانسور:

ساختار این قطعه از فولاد و یا چدن ساخته شده است. برای محاسبه لقمه در آسانسور بایستی ابتدا تعداد براکت را محاسبه نمود. برای محاسبه براکت تعداد ریل های مورد استفاده را در عدد ۳ ضرب می نمایند. بنابراین به ازای هر شاخه ریل از ۳ براکت استفاده می شود. حال اگر تعداد براکت را در عدد ۲ ضرب کنیم، تعداد لقمه به دست می آید.

برای مثال در یک آسانسور ۷ توقف، ۱۰ جفت ریل مورد نیاز است. بنابراین به ۳۰ جفت براکت و ۶۰ جفت لقمه نیاز داریم. منظور از جفت ریل های تی۵ و تی۹ است که از ریل تی ۵ برای هدایت وزنه تعادل و از ریل تی ۹ برای هدایت کابین آسانسور استفاده می شود.

نکات بسیار مهم در هنگام نصب ریل آسانسور:

در انتخاب و نصب لقمه‌ ی ریل آسانسور نکات مهمی وجود دارد که در اینجا به تمامی این نکات خواهیم پرداخت:

  • هر براکت با دو لقمه‌ ی ریل به ریل متصل می شود.
  • انتخاب لقمه بستگی به نوع براکت و ریل آسانسور دارد.
  • در هنگام نصب بست آسانسور باید تمامی سطح آن بر روی براکت قرار داشته باشد.
  • در طول سالیان متمادی و حتی پس از نشست ساختمان، لقمه ی ریل آسانسور نباید حالت ثابت و محکم خود را از دست بدهد و شل شود.

لقمه ریل آسانسور

  • در شرایطی که ترمز آسانسور فعال شده و خمش و اصطکاک بر روی ریل آسانسور رخ می‌ دهد، لقمه ریل آسانسور هرگز نباید کوچکترین تغییر کند و شکسته شود.
  • هنگام تغییر درجه حرارات و انبساط قطعات آسانسور به ویژه ریل، نباید تغییر وضعیتی بر روی استحکام و محکم بودن بست آسانسور به وجود بیاید.
  • هنگام نصب لقمه در صورت شکسته شدن آن یا دفورمه بودن آن باید حتما آن‌ را با لقمه‌ سالم جایگزین کرد.
  • طبق استاندارد آسانسور جوشکاری در اطراف و روی لقمه‌ ریل آسانسور اکیدا ممنوع می‌باشد.
  • در آسانسور با ارتفاع کمتر از ۴۰ متر از لقمه‌ ریختگی استفاده می‌شود.
  • در آسانسور دارای ارتفاع بیشتر از ۴۰ متر باید از لقمه‌ فنری استفاده شود.

برای ذریافت مشاوره بیشتر می توانید با ما در گروه مهندسی صنعتی غدیر در تماس باشید.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همین الان تماس بگیرید!